Hur kan företagandet bli mer jämställt?

0
3942
Foto: julief514/Thinkstock
Foto: julief514/Thinkstock

Att entreprenörskap och företagande domineras av män är ett tecken på att inte all den kompetens och de resurser som finns tas tillvara, sade Karin Ruiz, affärscoach på KTH-inkubatorn Sting, i förra veckan under ett seminarium om jämställt företagande.

Ett av FN:s Agenda 2030-mål handlar om jämställdhet: kvinnor och män, flickor och pojkar ska ha samma rättigheter, villkor, möjligheter och makt att forma sina liv och bidra till samhällets utveckling. Här ingår rättvis fördelning av makt, inflytande och samhällets resurser.

Med utgångspunkt i detta mål anordnade Entreprenörskapsforum i förra veckan ett seminarium på temat jämställt företagande. Pontus Braunerhjelm, professor på KTH och forskningsledare på Entreprenörskapsforum, inledde med att berätta att andelen kvinnor i  som startar företag är lägre än andelen män. Det är också vanligare att män uppger att de har för avsikt att starta företag inom tre år än att kvinnor gör det. Vad skillnaderna beror på och vad man kan göra åt det var frågor som panelen på plats skulle diskutera.

Enligt Pontus Braunerhjelm kan det för kvinnornas del handla om en självförtroendefråga, eller att de har en större dos realism och därför inte tar samma risker som manliga entreprenörer gör. Hans bild är också att kvinnor är mer rädda för att misslyckas med sitt företagande.

KTH-inkubatorn Stings affärscoach Karin Ruiz ser dock en positiv utveckling vad gäller kvinnligt företagande, och ser inte heller någon anledning till att entreprenörskap och företagande ska domineras av män. Då tar man inte vara på all den kompetens och de resurser som finns, sade hon.

– Och då får vi inte fram produkter och tjänster som på ett optimalt sett speglar samhället i stort, sade Karin Ruiz, som tyckte att bolagen för att få till mixade team måste sätta upp tydliga mål som går att följa upp.

Bara 10 procent av riskkapitalet går kvinnliga entreprenörer. Det skulle behövas fler kvinnliga investerare och partners för att den siffran ska öka, enligt Jessica Stark, vd på styrelseinstitutet Styrelseakademien Stockholm samt styrelseledamot och medgrundare av startup-huben Sup46. Fortfarande saknar också många bolag en kvinna i sin styrelse. Enligt stiftelsen Allbrights senaste rapport saknar 27 procent av börsbolagen en kvinna i styrelsen. Bolagen måste skaffa sig en större rekryteringsbas, tycker Jessica Stark.

– Den som säger att kvinnorna inte finns tittar för snävt, sade hon.

Paneldeltagaren Fredrik Hillelson, vd och grundare på Novare Human Capital, jobbar med chefsrekryteringar. Han har sett hur frågan om att rekrytera kvinnor till bolagsstyrelser har svalnat på vissa företag sedan ”hotet” om att lagstifta om kvotering nu är borta. Men kunder som vill tillsätta en vd kräver alltid att det finns kvinnor med bland kandidaterna, berättade han.

En utmaning, som Fredrik Hillelson ser det, är att många branscher är traditionella och har har en snäv kravspecifikation för en tilltänkt chef. Chefen ska gärna vara någon som har arbetat länge inom samma sektor och då faller valet lätt på en man. Men Fredrik Hillelson tror att den växande andelen högutbildade kvinnor kan bidra till en förändring, att de kommer att utmana traditionella branscher. Den enskilt viktigaste förutsättningen för ett jämställt företagande är att dock att föräldrar delar på föräldraförsäkringen, sade Fredrik Hillelson.

Ska företagandet bli mer jämställt bör vi också vara medvetna om hur rekrytering fungerar, tillade Fredrik Hillelson, vars bild är att män generellt sett är bättre på att umgås med chefen före och efter jobbet medan kvinnor i högre grad förväntar sig att deras arbete talar för sig själv. Men rekrytering är enligt Fredrik Hillelson något subjektivt.

Ania Obminska