Löneförhandlingarna vid AB Volvo har avbrutits

4
15062
Foto: Mostphotos

Akademikerna vid AB Volvo har satt ner foten och ajournerat löneförhandlingarna.
– Vår VD Martin Lundstedt har vädjat till oss ”to go the extra mile”. Våra med-lemmar har slitit hårt och nu bör det finnas ekonomiska förutsättningar att be-tala tillbaka, säger Therése Koggdal i Akademikerföreningens styrelse.

Strax före jul informerade Akademikerföreningen vid AB Volvo sina medlemmar om att man har ajournerat löneförhandlingarna. Facket och arbetsgivaren har inte kommit överens om grundprinciperna i förhandlingarna av lönerna för 2018.

Avtalet är sifferlöst men garanterar att en pott om minst 2 procent av medlemmarnas löner ska fördelas.

AB Volvo har haft många tuffa år då lönerna inte har höjts mer än den lägsta nivå som avtalet garanterar. Anställda har sagts upp eller slutat genom frivilliga paketlösningar, för att krympa kostymen och under den snabba konjunkturnedgången för tio år sedan gick akademikerna med på att frysa lönerna temporärt för att medverka till att rädda den ekonomiska situationen.

Thereése Koggdal

– Våra medlemmar har verkligen ställt upp när det var nödvändigt. Vår VD vädjade 2015 till oss att göra vårt yttersta ”to go the extra mile” Nu har vi nått det resultat som alla har hoppats på. Företaget går äntligen bättre än på mycket länge och nu bör det finnas ekonomiska förutsättningar att betala tillbaka, säger Therése Koggdal i Akademikerföreningens styrelse.

Akademikerna menar att förutsättningarna för lönerevisionen borde spegla det engagemang som anställda har lagt ner. Under förra årets lönerevision summerade akademikerna fem huvudpunkter som finns med i förhandlingsprotokollet som undertecknats av fack och arbetsgivare. Dessa punkter är en viktig input till 2018 års förhandlingar menar akademikerna.

Efter fyra möten upplever Akademikerföreningen inte att arbetsgivaren är villig att diskutera de brister som man har påpekat. Det handlar om att cheferna måste få tydligare mandat och att lönesystemet och löneboxarna får en större transparens för att medlemmarna ska kunna förstå sin framtida möjliga karriär- och löneutveckling. Men framför allt handlar det om att göra en gemensam strukturanalys av lönerna. I dag görs den ensidigt av arbetsgivaren.

Peter Månsson

– En känsla är att cheferna är återhållsamma med att ge de högre prestationsbedömningarna för att man inte har ett tillräckligt stort löneutrymme att fördela. Den marknadslönestatistik som arbetsgivaren köper in för att bygga en lönestruktur kan vi inte utvärdera eftersom vi inte får tillgång till de källor som den bygger på. I arbetsgivarens lönestruktur ser majoriteten av akademikerna på Volvo överbetalda ut och vi kan konstatera att det inte överensstämmer vid jämförelse med Sacos statistik, säger Peter Månsson, ordförande i Akademikerföreningens styrelse.

Enligt avtalet har medlemmar som är missnöjda med sin löneutveckling rätt att begära ett förstärkt lönesamtal där medlemmen får med sig en facklig representant som stöd.

– Många medlemmar avstår från att begära ett förstärkt lönesamtal eftersom det vet att det är näst intill omöjligt att påverka arbetsgivarens bud. Istället börjar fler och fler se sig omkring och söka andra jobb, säger Therése Koggdal.

– Akademikerföreningens argument stärks också genom de löneenkäter som vi har skickat ut efter de två senaste lönerevisionerna, säger Peter Månsson.

Camilla Frankelius, förhandlingschef på Sveriges Ingenjörer, tycker att det är problematiskt på det sätt som AB Volvo hanterar avtalet.

Camilla Frankelius

– Det här avtalet är konstruerat som ett dragspel. Det är tydligt skrivet att man kan komma överens om både lägre och högre löner. I dåliga tider har akademikerna vid AB Volvo hållit igen och ställt upp för företaget. I goda tider måste det synas i lönekuvertet att man har gjort ett bra jobb, säger hon.

Hon ser också att löneboxarna blir en inlåsningseffekt för medlemmarna.

– Företaget lutar sig tillbaka och säger att lönerna inte kan höjas när man har slagit i lönetaket i sin box. Vårt avtal är inte konstruerat på det visat och man har rätt att få en lönehöjning när man har gjort en bra insats.

Hon tycker inte heller att AB Volvo tillräckligt tydligt visar skälen till varför man håller igen när det ekonomiska läget i företaget är så gynnsamt.

– Det är jätteviktigt att ge tillbaka till alla som har jobbat hårt för att vända utvecklingen i företaget, säger Camilla Frankelius.

Akademikerna på Volvo har nu begärt ett besök av de centrala parterna för löne-konsultation där parterna ska diskutera avtalet och försöka nå en samsyn om avtalets principer.

Karin Virgin

4 KOMMENTARER

  1. Situationen på Volvo är bekant. Känns som vi har suttit i exakt samma sits de senaste 10 åren.
    Central konsultation har inte lett någonstans.

    Problemet är att nuvarande avtal används av företagen som ett pottavtal – vi ar hamnat precis på eller jämnt under sista femton åren. Om siffran i avtalet alltid ses som ett tak av arbetsgivarna, då kanske vi borde ha högre siffror i avtalet?

  2. Jag har erfarenhet av så kallade Central förhandling där får klubben hjälp av de centrala partena. Jag var en förespråkare för Central förhandling och med en annan i styrelsen la mycket energi på det. Tyvärr det hjälpte inte alls. Motpartens förhandlare var/ brukar vara så väldigt skickligare eller är det annat hinder i vägen som man inte vet om. I vilket fall vill jag bara säga lägg inte mycket hopp på centraförhandling. Kunde de göra bra förhandlingar för medlemmar hade de gjort det! Ni själva på lokala nivå kan förhandla bättre! Lycka till!

  3. Vi upplever samma situation på vårt jobb, vad för Sveriges Ingenjörer för att stödja klubbarna och få till bättre avtal?

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Nya regler dåligt anpassade för det moderna arbetslivet

I det moderna arbetslivet blir det allt mindre viktigt var och när medarbetarna arbetar. Trots det tar de nya föreskrifterna för arbetsplatsens utformning inte upp den problematiken, snarare tvärtom. Det är tio år sedan Arbetsmiljöverkets...

”Jag vill förändra bilden av teknikkonsulter”

”Jag stör mig lite på att vi uppfattas som en begåvad bemanningsbransch”, säger Magnus Höij, förbundsdirektör för nya arbetsgivarorganisationen Innovationsföretagen. Innovationsföretagen är ett nytt bransch- och arbetsgivarförbund inom Almega och en ny medlemsorganisation inom Svenskt...
Projektgruppen för IGEday.

Rekordmånga företag öppnar dörrarna för att locka tjejer till teknik

Den 29 mars går årets Introduce a girl to engineering-day (IGEday) av stapeln. 184 arbetsplatser slår upp dörrarna för att tjejer ska lära sig mer om ingenjörs- och teknikyrken. Och det är en klart...

Almega erbjuder snabbspår för arbetstillstånd

Företagen skriker efter kompetens, inte minst inom it-branschen. Men att skaffa arbetstillstånd för personer utanför EU kan ta tid. Därför har Almega nu certifierat sig för att hjälpa sina medlemsföretag i den processen. Det råder...
Sanna och Mattias Fager

Kär på jobbet? Ta det försiktigt och pejla läget

Är du kär i någon på jobbet? Tänk då på att försiktigt pejla av om känslorna är besvarade. Om du får ett nej ska ni ju ändå kunna jobba ihop. Här ger en HR-expert,...

Årets miljöpristagare: ”När Trump blir avundsjuk på oss har vi lyckats”

Svante Axelsson, i dag på Fossilfritt Sverige och tidigare på Naturskyddsföreningen, får Sveriges Ingenjörers miljöpris 2019 - för att han ser möjligheterna. ”Har man problem vill man inte älta dem, då vill man ha...
Demokratiöversynsgruppen

Förslag från demokratiöversynen: Inför ”Ingenjörernas Davos”

Beslutande Ingenjörsfullmäktige vart tredje år i stället för varje – med ett ”Ingenjörernas Davos” och en fördjupad diskussion däremellan. Det är ett av förslagen från Sveriges Ingenjörers demokratiöversyn. Nu är en remiss ute för...
Några av medlemmarna i Östergötlands distriktsstyrelse, från vänster: Tobias Åresten, Lars Häger, Michael Kamdem och Sonia Sangari.

Distrikt Östergötland lockar med populär Nobelföreläsning

Michael Kamdem heter Sveriges Ingenjörers nya distriktsordförande i Östergötland. Alla årets aktiviteter är inte bokade än men den stora favoriten – Nobelföreläsningen – kan ingenjörerna i Östergötland se fram emot igen. Michael Kamdem, ny ordförande...

Maria Ågren: ”Domen kan bli viktigare för andra än för mig”

Under sju dagar i december var Maria Ågren, tidigare generaldirektör för Transportstyrelsen, huvudperson i den rättegång som pågick i Arbetsdomstolen. Den 27 februari kommer domen och därmed svaret på om regeringen gjorde rätt som...

Slopad ämnespeng kan slå mot ingenjörsutbildningar

Mer fokus på samarbete, större långsiktighet och en ökad andel direkta forskningsanslag till högskolorna. Det är huvuddragen i de förändringar som Styr- och resursutredningen, STRUT, föreslår. "Svårt att analysera effekterna" och "risk för mindre...