Konsultbolagets rekrytering blev en realityserie

4
8638
Traineerna i den första säsongen av traineerna.com.

Konkurrensen om talangerna fick konsultföretaget Forefront Consulting att prova ett helt nytt grepp. Rekryteringen till företagets traineeprogram blev en realityserie. Intresset blev över förväntan med 30 000 tittare per avsnitt.

Hur lockar man till sig de bästa, de som både har rätt kompetens och personlighet? Och hur får man fler kvinnor att söka? Inom teknikbranschen har konkurrensen om talangerna lett till nya oprövade rekryteringsvägar.

Forefront Consulting med närmare 350 medarbetare grundade 2012 ett traineeprogram för nyexaminerade, framför allt civilingenjörer. I takt med företagets tillväxt har programmet vuxit från tre till sexton trainees i två grupper med inriktning teknik- respektive verksamhetsutveckling. Rekryteringskanalerna har varit de traditionella: personliga möten på högskolornas arbetsmarknadsdagar, egna rekryteringsmingel och självklart sociala medier.

I företagsledningen startade förra året diskussioner om det fanns något mer, något nytt, något oprövat. Vad kunde man göra för att nå igenom bruset?

Peter Lundmark

–Det var vår marknadschef som fick idén att vi skulle göra en realityserie kring rekryteringsprocessen till traineeprogrammet. Min första kommentar var att han var galen men vi bestämde oss för att testa, säger Peter Lundmark, ansvarig för People & Culture på Forefront.

De första inspelningarna av traineerna.com startade under vårvintern för drygt ett år sedan och tittarna får följa kandidaterna, från deras första möte på Forefront i grupp och efter deras enskilda intervjuer till beskedet att de har blivit antagna. Bland de tio som till slut fick en traineeplats  är åtta civilingenjörer från Luleå i norr till Lund i söder.

Genom att filma och intervjua kandidaterna får tittarna se hur hela rekryteringsprocessen går till. Serien ger också en bild av hur cheferna på Forefront väger deras kompetenser och personligheter mot företagets behov och självklart berättar de sökande om sina känslor och förväntningar under hela processen.

Filmteamet besöker också kandidaterna hemma där de rotar i sina garderober och funderar över vad man tar på sig på en anställningsintervju. Totalt sex avsnitt har klippts ihop och i det sista har traineerna påbörjat sina uppdrag hos kunder.

Responsen från tittarna har blivit långt över Forefronts förväntningar. Från att ha hoppats på 1500 visningar per avsnitt har varje avsnitt haft över 30 000 visningar.

Peter Lundmark tror att serien har blivit så uppskattad därför att den inte är en reklamfilm för Forefront.

–Det hade inte alls blivit lika intressant. Trots att inspelningarna följer Forefronts rekryteringsprocess är serien spännande att följa för många fler, först och främst alla som är på väg att avsluta sina studier och ska söka sina första jobb. Traineerna.com ger en inblick i hur det kan gå till. Tittarna får vara med i rekryteringsprocessen utan att vara en av kandidaterna, säger Peter Lundmark.

Och hur många ansökningar har kommit in till årets traineeprogram som utökats med fler platser?

–Antalet ansökningar var i nivå med året innan men målet var inte heller fler ansökningar utan fler från rätt kandidater. Vi vill också öka andelen kvinnor och där har vi verkligen lyckats, säger han.

Bland de tio som antogs förra våren, den kull som säsong ett av serien följer, är sju kvinnor. I säsong två som spelas in just nu avslöjar Peter att elva av sexton är kvinnor.

–Vi tror att traineerna.com bidragit till ökad precision i vår träffbild. Serien följer kandidaterna men den visar också vad Forefront jobbar med och vad vi letar efter. På så vis har serien blivit en liten del av vår rekryteringsprocess.

Peter Lundmark märker tydligt att den generation som just nu söker sig ut på arbetsmarknaden ställer många andra frågor än om lön och arbetsuppgifter.

–Det handlar exempelvis om värdegrund, mångfald och hållbarhetsfrågor. Det är viktigt för den här generationen när de väljer arbetsgivare och i traineerna.com får vi också chansen att visa vad vi står för. En annan positiv effekt av serien är att vi har fått ansökningar från fler olika lärosäten än tidigare.

Säsong två av traineerna.com kommer att finnas på http://traineerna.com/
i mitten av oktober. Där får tittarna följa rekryteringsprocessen för årets kull men det blir också återseenden med de tio från den första säsongen.

Karin Virgin

4 KOMMENTARER

  1. Om det vore en stor efterfrågan på ingenjörer så skulle den här typen
    av rekryteringsprocess få svårt att hävda sig i konkurrensen.
    Företaget utnyttjar sin guldsits och kan verkligen lära känna gruppen
    av sökande.

    Får traineerna lön under filminspelningarna? Grattis till Forefront.
    Det finns redan idag ett överflöd av ingenjörer.

  2. Ja, det är ju inte förvånande att det skulle bli TV-format även av en sån här process. Och med den spännande utslagningsprocessen, vem ska vinna? Det skaver någonstans men det beror ju på att jag är en omodern människa med ideal som inte riktigt synkar med vår mediala värld där allt handlar om att synas.

  3. Svar till man:
    Som bolag tror vi att mångfald berikar oss och ger fler perspektiv på vår och våra kunders utveckling. Jämnare könsfördelning är en komponent i detta där vi på Forefront som helhet idag har 33% andel kvinnor. Vad gäller de vi anställer går vi strikt på rätt person där kön i sig inte är ett urvalskriterium. Däremot är vi stolta att de ansträngningar vi gör för ökad mångfald, inkludering och jämställdhet leder till ökat antal starka kandidater som inte är män. I fallet traineerekrytering som artikeln avser hade vi av antalet sökande 2017 en fördelning 41% unga kvinnor och 2018 låg siffran på 49%. Det är vi stolta över då andelen nyintagna kvinnor till ingenjörsprogam är 29% (2017). Vilka vi i slutändan väljer att anställa baseras på personlighet, drivkrafter, utbildning och erfarenheter. Och av dessa visade sig just i år 11 vara unga kvinnor. Nästa år kan siffran vara den omvända. Övriga delar i kommentaren lämnas obesvarade.

  4. Tycker de alltså att det är en bra fördelning med 70% kvinnor? Som de dessutom vill öka ännu mer.

    Bra att veta att man borde hålla sig borta från Forefront alltså…. Jag trodde faktiskt att vi hade kommit längre än att se till människors yttre attribut och könstillhörighet. Skrämmande utveckling. Speciellt när man även ser till hur skolresultaten mer och mer utfaller till tjejernas fördel. Pratet om jämställdhet har uppenbart gått från att handla om just jämställdhet till att handla om att pendeln ska sväng över till kvinnornas fördel. Oroväckande att inte fler reagerar, givet den debatt som hittills förts om att könstillhörighet inte borde spela någon roll.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Sandslott

Ingenjören tar semester – vi ses igen den 12 augusti

Följ oss gärna på Facebook där vi lägger ut lästips hela sommaren. Här på Ingenjören.se är vi tillbaka den 12 augusti. Trevlig sommar! 

”Vi är i Almedalen för att lyfta ingenjörernas frågor”

Almedalsveckan pågår för fullt och Sveriges Ingenjörer är på plats. Vi ringde upp förbundsordförande Ulrika Lindstrand och fick en rapport från Visby. Alla medlemmar förstår kanske inte värdet av att förbundet deltar i Almedalen. Vad...
Avtal som rivs, ingenjörerna Sanna och Mattias Fager, test och Ulrika Lindstrand.

Här är de mest lästa artiklarna i år

Kärlek, utbrändhet, ilska över löner och tips inför anställningsintervjuer. Det är några av ämnena i de mest lästa artiklarna på Ingenjören.se under första halvåret 2019. Har du läst artiklarna som hamnar i topp? Kolla...

Ola Serneke – en av de två ingenjörer som sommarpratar

Ola Serneke, ägare och VD för byggföretaget Serneke, gör i år debut som sommarvärd på Sveriges Radio. Med en civilingenjörsexamen från Chalmers i botten är han därmed en av två ingenjörer bland årets sommarpratare.  Hur...

Missa inte ingenjörernas digitala löprundor i 15 svenska städer

Förra året lanserades figure running i Sverige. Det var företaget Ramboll som tog hjälp av sina ingenjörer för att ta fram löprundor formade som figurer i några svenska städer. I maj uppdaterades appen med...
Några ledamöter under Ingenjörsfullmäktige 2018

Nu ska medlemmarna påverka Sveriges Ingenjörer mer

Sveriges Ingenjörers demokratiöversyn går nu in i ett slutskede. Över sommaren arbetar förbundsstyrelsen fram ett inriktningsförslag som presenteras för ledamöterna i Ingenjörsfullmäktige i höst – inför beslut om förändringarna på fullmäktige i november. Det...

Christer Fuglesang: Sverige borde satsa mer på rymden

Den 20 juli är 50 år sedan Apollo 11 tog de första människorna till månen. Christer Fuglesang, Sveriges första och hittills enda astronaut som varit i rymden, är med och firar detta tillsammans med...

Arbetslösheten för ingenjörer är fortfarande låg

I april var bara 1,1 procent av de yrkesverksamma medlemmarna i Sveriges Ingenjörer arbetslösa. Arbetsförmedlingen rapporterar också att antalet varslade personer fortfarande är lågt. Arbetslösheten för Sveriges Ingenjörers medlemmar har de senaste åren varit låg...

Läkemedelsföretaget Sobi varslar 90 om uppsägning

Chock och besvikelse är vad många medarbetare på läkemedelsföretaget Sobi i Stockholm känner efter beskedet att 90 forskartjänster försvinner. Sveriges Ingenjörer stöttar Akademikerföreningen i förhandlingarna som startar den här veckan.  Företaget Swedish Orphan Biovitrum AB,...
Ingenjören och hållbarhetsforskaren Susanna Elfors startade en Facebookgrupp för folk som reser med tåg till Europa.

Ingenjören som blivit drottning av tågsemester

Hon är ingenjör och hållbarhetsforskare och en av dem som gett tågresandet en rejäl skjuts. Susanna Elfors grundade Facebookgruppen Tågsemester (med över 90 000 medlemmar) och har startat tågresebyrå. Vi ringde upp henne. Hur kommer det...