Högskola stoppade kränkande kursvärderingar

2
2148
Bild: ksana-gribakina/Thinkstock

På Högskolan Väst har flera lärare fått kränkande omdömen i kursvärderingarna. Enligt Ragnar Håkansson, chef för högskolans akademi- och ledningsstöd, har problemen kommit smygande i och med digitaliseringen. Men efter att problemet uppmärksammats, har högskolan ändrat enkäterna.

Ragnar Håkansson

Vad är det som har hänt egentligen?
– Jag misstänker att det här fenomenet med kränkande omdömen i kursvärderingarna är något som finns på fler lärosäten. I våra kursvärderingar förekom det lite för ofta att studenterna skrev kränkande, nedsättande och ovidkommande kommentarer om lärarna.

Hur har de kommentarerna sett ut?
– Det kan vara att studenter kommenterar klädsel eller olika företräden hos läraren, eller namnger att den eller den personen är inkompetent eller liknande. Man gör det anonymt och i dagens mediesamhälle är det många som passar på att uttrycka sig svepande och snabbt. Det känns igen från sociala medier och tidningarnas kommentarsfält. Det har inte förekommit i alla kurser, men ändå för ofta för att vara bekvämt. Tanken är ju att kursvärderingar ska vara konstruktiva, och det här är sådant som tar bort glädjen i läraruppdraget.

Hur länge har ni haft de här problemen?
– Jag har varit med ganska många år, och jag tror att det har att göra med digitaliseringen. Det har kommit smygande. Den här typen av kommentarer förekom inte när man hade papper i klassrum.

Vad har ni vidtagit för åtgärder?
– I januari i år tog vi bort möjligheten med fritextsvar. Vi behöll bara ikryssning av frågor med fasta svarsalternativ. Det innebar att möjligheten att komma med påståenden försvann.

Gör ni utvärderingar efter varje kurs?
– Vi är skyldiga att genomföra en kursvärdering efter varje kurs. Men studenterna är inte skyldiga att fylla i dem. Hos oss är det väl ungefär 30 procent som fyller i dem, och då är det svårt att veta: är det ett genomsnitt eller är det missnöjda eller positiva studenter som skriver? Det kan man resonera om, men när svarsfrekvensen går ner tar man inte lika allvarligt på det.

Se tidigare artikel

Se även artikeln om Chalmers som också har brottats med problemet.

Skulle man inte kunna göra utvärderingarna med papper?
– Vi har faktiskt diskuterat det. Papper och penna är nog bra, men samtidigt är det svårt gå tillbaka till något man lämnat. Det skulle bli ytterligare arbetsuppgifter för lärarna med hanteringen. Vi ska ju tillhandahålla svaren, och det måste vara tydligt.

Hur ska man åstadkomma det?
– Vi måste ju ta det här på allvar och försöka göra nåt positivt av det. Studenterna behöver känna att lärarna tar ansvar, och att den enskilde studentens röst spelar roll. Det är nog en nackdel med digitaliseringen, att det lätt blir alldeles för opersonligt både för läraren och för den enskilda studenten.

Genomför ni några andra förändringar?
– Vi introducerar en ny lärplattform nu till hösten. Förr i tiden var ju undervisningen i klassrummen med papper o dialog. I dag är det mycket undervisning även vid sidan av med den nya tekniken. Man laddar ner filmer, diskuterar i grupper och så vidare.

Kan den nya lärplattformen även underlätta för bättre kursvärderingar?
– Ja, den nya lärplattformen kan användas även till kursvärderingarna. Där är vi inte framme än, men det finns möjligheter.

Sture Henckel

2 KOMMENTARER

  1. I agree with Eva. I was a student, and now a teacher. Students in universities are adults, most of them are very rational and fair. Their opinions deserve to be respected and heard. Students’ attacking comments on teachers do exist, but not majority. If majority, the problem might be from teachers side. If students’ comments are removed, bad teachers can remain, while good teachers are not recognised.

    We blame students’ negative comments. If some particular teachers did bad job, who can protect our kids’ right to educate well without transparent comments?

  2. Jag är anställd på ett universitet och undervisar ibland. Jag har även varit student och där hade vi den kanske ovanliga lösningen att ett par studenter i varje årskurs skötte om kursvärderingen som gjordes på papper eftersom detta var några år sedan. För det första kan jag säga att personangrepp i kursvärderingar inte alls är ett nytt fenomen, det har förekommit tidigare även med värderingar på pappersblanketter. För det andra tycker jag att det är dumt att ta bort möjligheten att lämna fria kommentarer. Det är ofta de som ger information om vad som kan förbättras i kursen. Om man vill undvika kränkande kommentarer från anonyma studenter är det bättre att ha en diskussion om syftet med kursvärderingen och att den är till för att förbättra kvaliteten på utbildningen vilket bör gagna alla studenter.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Uppsagd – vad gör jag nu?

Hur lång är karenstiden, vad ska jag göra när jag blir arbetslös och vad händer om jag väljer att säga upp mig själv? Att bli utan jobb, oavsett om det är ett eget beslut...

Hästintresset visade vägen till ingenjörsjobb

Intresset för hästar kombinerat med ingenjörskunskaper gav en idé som nu kan lösa ett stort problem inom hästsporten. "Jag önskar att någon hade sagt det till mig tidigare, att jag skulle kunna kombinera mitt...
Klas Falkvall, ordförande för Sveriges Ingenjörer i distrikt Halland

Studiebesök lockar många ingenjörer i distrikt Halland

Sveriges Ingenjörer i distrikt Halland hade fyra studiebesök förra året och alla var fullbokade. Till årsmötet kom färre. ”Jag tror att de är rädda att bli valda till styrelsen, men vi tvingar ingen”, säger...

Tjäna 1000-lappar på att se över familjeskyddet i ITPK

Är du inte gift och är barnen över 20 år? Då finns det inget skäl att behålla familjepensionen inom ITP. Genom att välja bort den kan privatanställda tjänstemän i 55-årsåldern höja sin tjänstepension med...

Småföretagare har ofta dålig koll på arbetsmiljön

Grundläggande kunskap om arbetsmiljölagen saknas och det systematiska arbetet lyser med sin frånvaro. Det är vanliga brister som Sveriges Ingenjörers regionala skyddsombud möter när de besöker småföretag. "Många tar för lättvindigt på arbetsmiljöfrågorna" tycker...

AI-övervakning av anställda oroar brittiska fackföreningar

Företag i Storbritannien använder artificiell intelligens för att övervaka allt arbete som kontorsanställda utför på sin dator och telefon. Brittiska fackföreningar är oroade över utvecklingen och varnar både för ökad press på de anställda...
EU-flagga och skugga av människor

Partierna väljer olika väg för arbetsmarknadsfrågor i EU

För den som tycker att det är viktigt med arbetsmarknadsfrågor i EU är det inte helt enkelt att veta hur svenska partier kommer att rösta i de frågorna i EU-parlamentet. Det visar en ny...
Delar av styrelsen för Sveriges Ingenjörer distrikt Uppsala: Jan Tegnér, Titti Öhrstedt (ordförande), Lisa Nirell (ordförande) och Abdulkadir Moalim.

Distrikt Uppsala vill att medlemmarna fortsätter lära sig saker

Medlemmar i Sveriges Ingenjörer ska ha chansen att gå på intressanta aktiviteter, tycker Lisa Nirell och Titti Öhrstedt. Därför engagerade de sig i Sveriges Ingenjörer distrikt Uppsala, där de nu delar på ordförandeskapet. Lisa Nirell...

Funderar du på att söka patent? – så undviker du vanliga misstag

Har du kommit på en smart teknisk lösning? Ägnar du fritiden åt att utveckla en uppfinning? Då är det kanske dags att söka ett patent. Men se till att undvika de vanliga misstagen. Det...
Fasaden till Swedbanks huvudkontor i Sundbyberg

”Skulle misstankarna stämma så är det klart att man blir besviken”

Det stormar kring Swedbank med misstänkt penningtvätt, insiderbrott och svindleri. Bland akademikerna på banken – varav drygt 140 är ingenjörer – gror både oro och kampanda, menar Akademikerföreningens Henrik Joelsson. – Vi är vid...