Parterna har enats om en lösning på strejkrätten

3
2148
På tisdagen presenterade parterna på arbetsmarknaden tillsammans ett lagförslag om strejkrätten. Från vänster: Eva Nordmark, Tco, Göran Arrius, Saco, Peter Jeppson, Svenskt Näringsliv, Mattias Dahl, Transportföretagen och Torbjörn Johansson, LO.

Stridsåtgärder ska bara tillåtas för att pressa fram ett kollektivavtal med fredsplikt. Det är kärnan i det lagförslag som fackförbund och arbetsgivare presenterade tillsammans på tisdagen.
– Parterna tagit sitt ansvar och visat att det går att hitta ett gemensamt sätt att lösa konflikten, säger Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer.

Om två veckor ska den så statliga utredning som utreder frågan om strejkrätten presentera sitt förslag. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson tillsatte utredningen för att hitta en lösning på den pågående konflikten i Göteborgs hamn. Utbrytarfacket Hamnarbetarförbundet har kunnat genomföra konflikter, trots att arbetsgivaren APM Terminals har kollektivavtal.

I tisdags kallade de tyngsta parterna på arbetsmarknaden – företrädare för LO, Tco och Saco tillsammans med bland andra Svenskt Näringsliv och Teknikföretagen – till en presskonferens. Där presenterades ett lagförslag som parterna under en tid har utarbetat tillsammans. Parternas arbete har skett parallellt med den statliga utredningen och under stort hemlighetsmakeri. Arbetet har letts av den oberoende utredaren Erland Olauson.

Längst fram Erland Olauson till vänster och till höger Anders Weihe, förhandlingschef på Teknikföretagen.

I korthet innebär parternas lagförslag följande:
– Det ska inte längre vara tillåtet att vidta stridsåtgärder som inte syftar till att uppnå kollektivavtal.
– Förslaget påverkar inte rätten att vidta sympatiåtgärder, politiska stridsåtgärder eller indrivningsblockader.
– Fackförbund måste ha förhandlat om sina krav innan man utlyser strejk för att nå dem.
– Om en konflikt har startat är det inte tillåtet att komma med nya krav på arbetsgivaren för att facket ska avsluta konflikten.

Mattias Dahl, vd för Transportföretagen, beskriver förslaget som ett kirurgiskt ingrepp i MBL och inte som någon stor förändring.

– Syftet är att förhindra missbruk och avarter på svensk arbetsmarknad när det gäller stridsåtgärder mot företag som har kollektivavtal.

Sveriges Ingenjörer har fått möjlighet att läsa förslaget och lämna synpunkter under arbetet och förbundet står helt och hållet bakom det som i dag överlämnas till regeringen.

– Förslaget innebär tydligare spelregler på arbetsmarknaden, men förändrar dem inte i grunden. Parterna har på så sätt tagit sitt ansvar och visat att det går att hitta ett gemensamt sätt att lösa konflikten, säger Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer.

Helen Robson, chefsjurist på Sveriges Ingenjörer, menar att förslaget är bra eftersom det innebär en lösning på konflikten i Göteborg utan att rubba balansen mellan arbetsgivare och de etablerade fackförbunden.

– På pappret kan det uppfattas som en inskränkning av strejkrätten men i verkligheten är det inte alls så. Vi och de övriga etablerade fackförbunden skulle aldrig vidta stridsåtgärder för något annat skäl än för att få tillstånd ett kollektivavtal.

Göran Arrius, ordförande för Saco, säger att hela Sacofederationen står bakom kraven och det slutgiltiga lagförslaget har godkänts i Sacos styrelse, där dock inte alla förbund är företrädda.

Göran Arrius, ordförande för Saco bredvid Eva Nordmark, ordförande för Tco.

– Det som vi kallar god sed på arbetsmarknaden kan nu bli lag, säger han.

Mattias Dahl från Transportföretagen förklarade också tydligt vad fack och arbetsgivare nu förväntar sig av regeringen.

– Parterna står bakom uppgörelsen i dag men vi står också bakom den efter riksdagsvalet. Vi förväntar oss att den regering som vi har i dag, och den som vi har efter riksdagsvalet, kommer att göra lagstiftning av det som parterna är överens om och inget annat. Vi vill inte ha någonting mer och inte någonting mindre,

På tisdagseftermiddagen kommenterade arbetsmarknadsminister Ylva Johansson parternas förslag på en blixtinkallad presskonferens.

– Det här är ett styrkebesked för den svenska modellen. Parterna har kunnat samarbeta och har tagit fram ett väl genomarbetat och väl balanserat lagförslag som enligt min mening är fullt genomförbart, säger hon.

Den utredning som hon själv har tillsatt, har snabbt hamnat i bakvattnet och Ylva Johansson gav ett tydligt besked om att det är parternas förslag som är vinnaren.

– Min preliminära bedömning är att det är parternas förslag som kommer att remitteras. Jag kommer att söka brett politiskt stöd för detta och det skulle förvåna mig om inte en politisk majoritet kommer att ställa sig bakom förslaget, sa Ylva Johansson.

Karin Virgin

3 KOMMENTARER

  1. Blir det som några bedömer de gällande spelregler (men andra inte) till ett lag så är det en inskränkning. Och att de stora fackförbund försvarar en inskränkning i strejkrätten tycker jag är bekymmersamt i sig själv.
    Utan att känna till detaljerna i hamnkonfliktet tycker jag att det är mycket märkligt att de etablerade fackorganisationer verkar vara mer intresserade i att knuffa undan facket som företräder de flesta anställda på plats iställe för att reflektera om de själva verkligen företräder dem anställdas intresse tillräckligt starkt. Detta stärker tyvärr inte mitt förtroende för dem svenska facken generellt och för SI där jag är medlem i synnerhet.

    • Jag hoppas jag kan förklara lite tydligare Sveriges Ingenjörers ståndpunkt. Utifrån det läge som uppkommit ställer Sveriges Ingenjörer oss bakom Sacos ställningstagande att acceptera vissa mindre inskränkningar av rätten att strejka. Inskränkningarna i det partsgemensamma förslaget ställer upp ordningsregler för den fackliga organisation som vill vidta stridsåtgärder som att syftet med strejken skall vara att få träffa kollektivavtal om de villkor som man går ut i strejk för, att strejken måste föregås av förhandling och att man inte kan komma med helt nya krav när strejken bryter ut jämfört med de krav man förhandlat om. I praktiken utgör detta inte någon inskränkning för Sveriges Ingenjörer eftersom vi hade efterlevt dessa ordningsregler under alla omständigheter innan vi skulle beslutat att vidta stridsåtgärder eftersom det är fråga om god sed på arbetsmarknaden som nu kodifieras genom förslaget.

      Vi har i dialog med den av regeringen tillsatta utredningen förstått att det förslag till inskränkning av strejkrätten som utredningen lämnar till regeringen kommer att innebär mer långtgående inskränkningar i strejkrätten än det förslag som arbetsmarknadens parter tagit fram.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Coachning

Ingenjörer coachas om allt från kroppslukt till starka sidor

Inom idrott kan en coach utmana och peppa människor att utvecklas. Och samma sak gäller i karriären. Genom frågor och att läsa mellan raderna kan coachen guida till väldigt skilda insikter – från kroppslukt...

Byggnadsingenjörer för krisberedskap efterlyses

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, efterlyser byggnadsingenjörer som kan tänka sig att ingå i den nationella beredskapsstyrkan. Det är en satsning för att förstärka beredskapen vid exempelvis naturkatastrofer eller terrordåd. Tidigare var verksamhetsområdet Sök...

På GKN Aerospace har ett poängsystem ersatt löneboxarna

GKN Aerospace i Trollhättan har sedan länge övergett systemet med löneboxar för att istället satsa på en lönestruktur som synliggör medarbetarens kompetens, prestation och utveckling. De stora fördelarna är ökad transparens, mer konstruktiva dialoger...
Ordmoln med kompetenser

Här är de vanligaste orden när arbetsgivare söker ingenjörer

Nästan hälften av platsannonserna där arbetsgivare söker ingenjörer har med kravet på eftergymnasial examen. Och runt en fjärdedel efterfrågar att ingenjören är driven eller samarbetsvillig. Det visar en genomgång av över 700 platsannonser. Det är...

Besvärliga anställda ger chefer problem som de inte kan lösa

De flesta har säkert haft kolleger som på något sätt utgör ett problem. Forskaren Kristina Sutter Beime har doktorerat på ”avvikande anställda” och sorterat dem i fyra kategorier. En av dem ger cheferna en...

Gränslöst arbete utmanar arbetsmiljöarbetet

Otydligt ansvar, minskat inflytande och bristande samverkan. I internationella företag där medarbetarna är spridda över nationsgränserna kan det vara svårt att driva ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Det framkommer av den förstudie om arbetsmiljö i internationella...
Domare håller upp rött kort

Studie ska visa ohövligt beteende bland ingenjörer

Nu i dagarna skickas en enkät om ohövlighet i arbetslivet ut till 5 000 medlemmar i Sveriges Ingenjörer. Studien är ett samarbete mellan Lunds Universitet och Sveriges Ingenjörer och ska visa hur vardagliga, negativa beteenden...

”Distriktens uppdrag behöver bli tydligare”

Familjedag, teknikläger och nätverksträffar. Sveriges Ingenjörers distrikt i Skåne präglas av ett stort engagemang för ingenjörsyrket. Med sex nya medlemmar i styrelsen och många aktiviteter på agendan ser ordförande Håkan Gül fram emot nästa...

Uppsagda tjänstemän kan få studiestöd

Ekonomiskt stöd som ger 70 procent av lönen för den som blivit uppsagd. Det är ett av flera nya villkor i omställningsavtalet för privatanställda tjänstemän som börjar gälla nu. PTK och Svenskt Näringsliv har kommit...
Skakar hand på jobbintervju

Ingenjörer – tänk på det här på anställningsintervjun

Sedan i höstas kan medlemmar i Sveriges Ingenjörer få träna på anställningsintervjuer med professionella rekryterare. Här ger en av rekryterarna råd om vad du ska tänka på – och avslöjar vad många ingenjörer missar....