Skärp dig – 14 etikettråd för jobbet

4
18532
kommunikationsexperten Annmarie Palm
Vett och etikett på jobbet gör att man själv mår bättre och att andra känner sig tryggare, menar kommunikationsexperten Annmarie Palm. Foto: Katriina Mäkinen

När kommunikationsexperten Annmarie Palm hjälpte företag att bete sig bra mot sina kunder märkte hon att beteendet internt, mellan kollegor, ofta också behövde en uppryckning. Nu ger hon medarbetare vett och etikett-råd för jobbet. Här är de viktigaste.

Sedan några år tillbaka har Annmarie Palm gjort hundratals intervjuer med kunder till olika företag. Målet är att få veta hur kunderna uppfattar sina leverantörer – om de får svar på mejl och telefon, om kontaktpersonen kommer för sent till avtalade möten eller avbryter samtal för att svara i telefon.

Efter intervjuerna har hon lärt leverantörerna – bland annat flera IT- och teknikkonsultföretag – om hur de förbättrar sitt ”business behavior”. Råden har hon också skrivit om i sin bok ”Business behavior: uppför dig – eller tappa affären”.

Gentemot kunderna handlar det om att bete sig vettigt, och även om man har en annan relation med sina kollegor så skadar det inte med den här typen av hyfs internt också.

– Många har bättre beteende externt än internt. Och det här handlar ju om att man ska visa respekt för varandra på jobbet också, säger Annmarie Palm.

Hon håller ofta workshops på arbetsplatser där medarbetarna pratar om vad de tycker är ett bra beteende på jobbet. Ett område som irriterar många – både kunder och kollegor – är när någon över huvud taget inte svarar på mejl eller telefonsamtal.

– Och trots det så kommer de som inte svarar undan med det. Människor reagerar men är också vana, så man säger inget.

Stress är så klart en vanlig orsak bakom bristande beteende, men en annan orsak är också rädsla – till exempel för att tacka nej till något eller för att tala om att man inte klarar en deadline.

– I stället för att säga nej så säger man ingenting. För det är jobbigt att ge negativa besked, säger Annmarie Palm.

Hon stryker under att det förstås är bättre att meddela hur det står till, så att motparten vet.

Hennes råd är generellt att vara tydlig med vad man tänker göra och att sedan göra som man sagt. Man behöver inte svara på mejl under dygnets alla timmar. Det viktiga är att i rimlig tid ge besked: ”Jag svarar på torsdag” eller att ha autosvar som berättar att man har mycket att göra men återkommer inom några dagar. Bäst är det om man på arbetsplatsen kommit överens om vad som ska gälla.

Ett annat område som många retar sig på är bristande mötesdisciplin – att komma för sent, surfa eller ta telefonsamtal under möten utan att ha förvarnat om det.

– En del personer svarar dessutom i telefon under möten och är irriterade på den som ringer, som att den ska skämmas: ”Jag sitter faktiskt i möte, du får ringa senare”.

Bra beteende, menar Annmarie Palm gör både att man själv mår bättre och att andra känner sig tryggare.

Här är 14 av Annmarie Palms råd för hyfs på jobbet:

  1. Be om ursäkt om du gjort något dumt. Stick inte huvudet i sanden och tänk att det kommer att passera.
  2. Säg tack när du får något eller någon gör något för dig.
  3. Svara på mejl och telefonsamtal. Om du inte kan ge svar för tillfället, säg när du ska återkomma.
  4. Skriv upp vilken dag du lovat att svara till, så att du inte glömmer.
  5. Våga ge också negativa besked.
  6. När du svarar på mejl: Ställ kontrollfrågor så att du vet att svaret kommit fram och också uppfattas som du tänkt. ”Är vi överens om att jag gör det här och du det där till nästa fredag?”
  7. I stället för att bara kommunicera elektroniskt: Ring ibland upp eller gå förbi personens arbetsplats. Det här gäller särskilt om ni inte är överens. Konflikter riskerar att trappas upp om man hanterar dem via mejl.
  8. Om du reagerar på hur någon beter sig, till exempel att någon kommer för sent eller inte hör av sig: tala om det, men på ett vänligt sätt.
  9. När du själv ber om något: Tala om vad du förväntar dig. ”Jag är tacksam för svar innan onsdag.”
  10. Kom i tid till avtalade möten – och om du är försenad: tala om det så snabbt som möjligt.
  11. När du träffar kunder, var medveten om dig själv: Hur klär du dig? Hur hanterar du alkohol?
  12. Bestäm vad som gäller på era möten – att komma i tid, inte ha så långa möten eller vad ni tycker är viktigt.
  13. Våga vara proaktiv: ge råd eller berätta när du fått ny information. Men spamma inte. Fråga gärna ”Hur vill ni att jag ger uppdateringar eller ny information?”
  14. Du behöver inte gilla alla – men var inkluderande mot alla.

Karin Thorsell

4 KOMMENTARER

  1. Hej, jag har 2 ord som jag tycker är helt avgörande för att få en bra arbetsmiljö och relationer.
    Det är ”Ödmjukhet” (du kan inte allt) och respekt (visa dina medarbetare/medmänniskor respekt)
    Fundera på hur mycket du ”sätter dig” på dina kollegor för att visa makt!
    Med detta i åtanke skulle vi inte behöva ”Me too”.

  2. Håller med nämnda kommentarer och vill tillägga att vanligt hänsynstagande och respekt för varandra, tyvärr börjar fallera inom hela samhället vilket också visar sig på våra arbetsplatser.

  3. Nästan alla dessa punkter går in under vanligt hyfs och är alltså inget unikt för jobbmiljön. Tyvärr så är hövlighet en bristvara nu för tiden…

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Ilska över lönerna inom industrin: ”Vi behöver ett nytt avtal”

Industrins rekordvinster under förra året syntes inte i akademikernas lönekuvert. Besvikelsen startade uppropet #ShowUsTheMoney. Nu har årets löneförhandlingar inletts och flera arbetsgivare verkar oberörda av kritiken.  I januari 2018 redovisade flera stora industriföretag historiska vinster...
Överkryssad deklaration

Avdrag för fackavgift tas bort – men det kan gå att få avdrag ändå

Som en följd av att M/KD-budgeten röstades igenom i riksdagen tas avdragsrätten för fackföreningsavgiften bort från 1 april. Men ett kryphål gör att det kan gå att få avdraget för hela 2019 ändå –...
Per Tore Eidsvik, ordförande för Sveriges Ingenjörer distrikt Väst.

Genombrott för distrikt Väst

Sveriges Ingenjörer i distrikt Väst har flyt. Antalet aktiviteter har dubblerats och alla i styrelsen valdes om på årsmötet nyligen. Nu väntar ett år med både studiebesök, ölprovning och kurser.   Per Tore Eidsvik, ordförande...

Nya regler dåligt anpassade för det moderna arbetslivet

I det moderna arbetslivet blir det allt mindre viktigt var och när medarbetarna arbetar. Trots det tar de nya föreskrifterna för arbetsplatsens utformning inte upp den problematiken, snarare tvärtom. Det är tio år sedan Arbetsmiljöverkets...

”Jag vill förändra bilden av teknikkonsulter”

”Jag stör mig lite på att vi uppfattas som en begåvad bemanningsbransch”, säger Magnus Höij, förbundsdirektör för nya arbetsgivarorganisationen Innovationsföretagen. Innovationsföretagen är ett nytt bransch- och arbetsgivarförbund inom Almega och en ny medlemsorganisation inom Svenskt...
Projektgruppen för IGEday.

Rekordmånga företag öppnar dörrarna för att locka tjejer till teknik

Den 29 mars går årets Introduce a girl to engineering-day (IGEday) av stapeln. 184 arbetsplatser slår upp dörrarna för att tjejer ska lära sig mer om ingenjörs- och teknikyrken. Och det är en klart...

Almega erbjuder snabbspår för arbetstillstånd

Företagen skriker efter kompetens, inte minst inom it-branschen. Men att skaffa arbetstillstånd för personer utanför EU kan ta tid. Därför har Almega nu certifierat sig för att hjälpa sina medlemsföretag i den processen. Det råder...
Sanna och Mattias Fager

Kär på jobbet? Ta det försiktigt och pejla läget

Är du kär i någon på jobbet? Tänk då på att försiktigt pejla av om känslorna är besvarade. Om du får ett nej ska ni ju ändå kunna jobba ihop. Här ger en HR-expert,...

Årets miljöpristagare: ”När Trump blir avundsjuk på oss har vi lyckats”

Svante Axelsson, i dag på Fossilfritt Sverige och tidigare på Naturskyddsföreningen, får Sveriges Ingenjörers miljöpris 2019 - för att han ser möjligheterna. ”Har man problem vill man inte älta dem, då vill man ha...
Demokratiöversynsgruppen

Förslag från demokratiöversynen: Inför ”Ingenjörernas Davos”

Beslutande Ingenjörsfullmäktige vart tredje år i stället för varje – med ett ”Ingenjörernas Davos” och en fördjupad diskussion däremellan. Det är ett av förslagen från Sveriges Ingenjörers demokratiöversyn. Nu är en remiss ute för...