Skärp dig – 14 etikettråd för jobbet

4
22419
kommunikationsexperten Annmarie Palm
Vett och etikett på jobbet gör att man själv mår bättre och att andra känner sig tryggare, menar kommunikationsexperten Annmarie Palm. Foto: Katriina Mäkinen

När kommunikationsexperten Annmarie Palm hjälpte företag att bete sig bra mot sina kunder märkte hon att beteendet internt, mellan kollegor, ofta också behövde en uppryckning. Nu ger hon medarbetare vett och etikett-råd för jobbet. Här är de viktigaste.

Sedan några år tillbaka har Annmarie Palm gjort hundratals intervjuer med kunder till olika företag. Målet är att få veta hur kunderna uppfattar sina leverantörer – om de får svar på mejl och telefon, om kontaktpersonen kommer för sent till avtalade möten eller avbryter samtal för att svara i telefon.

Efter intervjuerna har hon lärt leverantörerna – bland annat flera IT- och teknikkonsultföretag – om hur de förbättrar sitt ”business behavior”. Råden har hon också skrivit om i sin bok ”Business behavior: uppför dig – eller tappa affären”.

Gentemot kunderna handlar det om att bete sig vettigt, och även om man har en annan relation med sina kollegor så skadar det inte med den här typen av hyfs internt också.

– Många har bättre beteende externt än internt. Och det här handlar ju om att man ska visa respekt för varandra på jobbet också, säger Annmarie Palm.

Hon håller ofta workshops på arbetsplatser där medarbetarna pratar om vad de tycker är ett bra beteende på jobbet. Ett område som irriterar många – både kunder och kollegor – är när någon över huvud taget inte svarar på mejl eller telefonsamtal.

– Och trots det så kommer de som inte svarar undan med det. Människor reagerar men är också vana, så man säger inget.

Stress är så klart en vanlig orsak bakom bristande beteende, men en annan orsak är också rädsla – till exempel för att tacka nej till något eller för att tala om att man inte klarar en deadline.

– I stället för att säga nej så säger man ingenting. För det är jobbigt att ge negativa besked, säger Annmarie Palm.

Hon stryker under att det förstås är bättre att meddela hur det står till, så att motparten vet.

Hennes råd är generellt att vara tydlig med vad man tänker göra och att sedan göra som man sagt. Man behöver inte svara på mejl under dygnets alla timmar. Det viktiga är att i rimlig tid ge besked: ”Jag svarar på torsdag” eller att ha autosvar som berättar att man har mycket att göra men återkommer inom några dagar. Bäst är det om man på arbetsplatsen kommit överens om vad som ska gälla.

Ett annat område som många retar sig på är bristande mötesdisciplin – att komma för sent, surfa eller ta telefonsamtal under möten utan att ha förvarnat om det.

– En del personer svarar dessutom i telefon under möten och är irriterade på den som ringer, som att den ska skämmas: ”Jag sitter faktiskt i möte, du får ringa senare”.

Bra beteende, menar Annmarie Palm gör både att man själv mår bättre och att andra känner sig tryggare.

Här är 14 av Annmarie Palms råd för hyfs på jobbet:

  1. Be om ursäkt om du gjort något dumt. Stick inte huvudet i sanden och tänk att det kommer att passera.
  2. Säg tack när du får något eller någon gör något för dig.
  3. Svara på mejl och telefonsamtal. Om du inte kan ge svar för tillfället, säg när du ska återkomma.
  4. Skriv upp vilken dag du lovat att svara till, så att du inte glömmer.
  5. Våga ge också negativa besked.
  6. När du svarar på mejl: Ställ kontrollfrågor så att du vet att svaret kommit fram och också uppfattas som du tänkt. ”Är vi överens om att jag gör det här och du det där till nästa fredag?”
  7. I stället för att bara kommunicera elektroniskt: Ring ibland upp eller gå förbi personens arbetsplats. Det här gäller särskilt om ni inte är överens. Konflikter riskerar att trappas upp om man hanterar dem via mejl.
  8. Om du reagerar på hur någon beter sig, till exempel att någon kommer för sent eller inte hör av sig: tala om det, men på ett vänligt sätt.
  9. När du själv ber om något: Tala om vad du förväntar dig. ”Jag är tacksam för svar innan onsdag.”
  10. Kom i tid till avtalade möten – och om du är försenad: tala om det så snabbt som möjligt.
  11. När du träffar kunder, var medveten om dig själv: Hur klär du dig? Hur hanterar du alkohol?
  12. Bestäm vad som gäller på era möten – att komma i tid, inte ha så långa möten eller vad ni tycker är viktigt.
  13. Våga vara proaktiv: ge råd eller berätta när du fått ny information. Men spamma inte. Fråga gärna ”Hur vill ni att jag ger uppdateringar eller ny information?”
  14. Du behöver inte gilla alla – men var inkluderande mot alla.

Karin Thorsell

4 KOMMENTARER

  1. Hej, jag har 2 ord som jag tycker är helt avgörande för att få en bra arbetsmiljö och relationer.
    Det är ”Ödmjukhet” (du kan inte allt) och respekt (visa dina medarbetare/medmänniskor respekt)
    Fundera på hur mycket du ”sätter dig” på dina kollegor för att visa makt!
    Med detta i åtanke skulle vi inte behöva ”Me too”.

  2. Håller med nämnda kommentarer och vill tillägga att vanligt hänsynstagande och respekt för varandra, tyvärr börjar fallera inom hela samhället vilket också visar sig på våra arbetsplatser.

  3. Nästan alla dessa punkter går in under vanligt hyfs och är alltså inget unikt för jobbmiljön. Tyvärr så är hövlighet en bristvara nu för tiden…

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Fler ingenjörsstudenter vill ta examen

Först examen sedan jobb. Så svarar allt fler studenter i Sveriges Ingenjörers årliga löneenkät. Men dataingenjörerna väljer ofta en annan väg.

Scania stänger för klimatutbildning av anställda

Fredagen den 20 september stoppas allt arbete under en timme på Scanias anläggningar över hela världen. Då ska samtliga 52 000 anställda ska lära sig mer om klimatfrågor.

Roadshow för att fler kvinnor ska bli ingenjörer

Alltför få kvinnor väljer att bli ingenjör, tycker IVA, Sveriges Ingenjörer och Teknikföretagen. Därför besöker de 13 lärosäten under 2019 för att inspirera till förändring.

”Min chef är missnöjd med mig. Vad ska jag göra?”

Sveriges Ingenjörers ombudsman förklarar riskerna med att bli uppsagd av personliga skäl och hur du undviker att hamna i den situationen.

Administrativ börda tynger universitetslärare

Många och svårnavigerade it-system tar tid och skapar onödig stress för lärare på universitet och högskola.

Högskolan Väst knyter närmare band till arbetslivet

"Det är avgörande för att vi ska fortsätta vara konkurrenskraftiga som industriland", säger Lennart Malmsköld, universitetslektor.

Faktaresistens och fake news utmanar forskarvärlden

"Vi behöver vara mer lyhörda för de förändringar vi ser. Därför är ledarskapet en ödesfråga för universitetets framtid", säger rektorn på Lunds universitet.

Chalmersforskare: ”Oväntat” att få Breakthrough Prize

Chalmers har varit med i projektet som i våras lyckades avbilda ett svart hål. John Conway ledde arbetet på Chalmers. Här berättar han.

Två svenska miljöentreprenörer tävlar om miljonpris

Kiselalger och ett nytt superbatteri för energilagring. Det ägnar sig de två svenska företag åt - som båda är finalister i en internationell entreprenörstävling.

Nu förbereder sig ABB-ingenjörerna för Hitachi

I juli 2020 tar Hitachi över ABB Power Grids. Internt finns viss besvikelse över att ägandet lämnar Sverige – men mest pågår förberedelserna, kulturellt och affärsmässigt.