Skärp dig – 14 etikettråd för jobbet

4
20126
kommunikationsexperten Annmarie Palm
Vett och etikett på jobbet gör att man själv mår bättre och att andra känner sig tryggare, menar kommunikationsexperten Annmarie Palm. Foto: Katriina Mäkinen

När kommunikationsexperten Annmarie Palm hjälpte företag att bete sig bra mot sina kunder märkte hon att beteendet internt, mellan kollegor, ofta också behövde en uppryckning. Nu ger hon medarbetare vett och etikett-råd för jobbet. Här är de viktigaste.

Sedan några år tillbaka har Annmarie Palm gjort hundratals intervjuer med kunder till olika företag. Målet är att få veta hur kunderna uppfattar sina leverantörer – om de får svar på mejl och telefon, om kontaktpersonen kommer för sent till avtalade möten eller avbryter samtal för att svara i telefon.

Efter intervjuerna har hon lärt leverantörerna – bland annat flera IT- och teknikkonsultföretag – om hur de förbättrar sitt ”business behavior”. Råden har hon också skrivit om i sin bok ”Business behavior: uppför dig – eller tappa affären”.

Gentemot kunderna handlar det om att bete sig vettigt, och även om man har en annan relation med sina kollegor så skadar det inte med den här typen av hyfs internt också.

– Många har bättre beteende externt än internt. Och det här handlar ju om att man ska visa respekt för varandra på jobbet också, säger Annmarie Palm.

Hon håller ofta workshops på arbetsplatser där medarbetarna pratar om vad de tycker är ett bra beteende på jobbet. Ett område som irriterar många – både kunder och kollegor – är när någon över huvud taget inte svarar på mejl eller telefonsamtal.

– Och trots det så kommer de som inte svarar undan med det. Människor reagerar men är också vana, så man säger inget.

Stress är så klart en vanlig orsak bakom bristande beteende, men en annan orsak är också rädsla – till exempel för att tacka nej till något eller för att tala om att man inte klarar en deadline.

– I stället för att säga nej så säger man ingenting. För det är jobbigt att ge negativa besked, säger Annmarie Palm.

Hon stryker under att det förstås är bättre att meddela hur det står till, så att motparten vet.

Hennes råd är generellt att vara tydlig med vad man tänker göra och att sedan göra som man sagt. Man behöver inte svara på mejl under dygnets alla timmar. Det viktiga är att i rimlig tid ge besked: ”Jag svarar på torsdag” eller att ha autosvar som berättar att man har mycket att göra men återkommer inom några dagar. Bäst är det om man på arbetsplatsen kommit överens om vad som ska gälla.

Ett annat område som många retar sig på är bristande mötesdisciplin – att komma för sent, surfa eller ta telefonsamtal under möten utan att ha förvarnat om det.

– En del personer svarar dessutom i telefon under möten och är irriterade på den som ringer, som att den ska skämmas: ”Jag sitter faktiskt i möte, du får ringa senare”.

Bra beteende, menar Annmarie Palm gör både att man själv mår bättre och att andra känner sig tryggare.

Här är 14 av Annmarie Palms råd för hyfs på jobbet:

  1. Be om ursäkt om du gjort något dumt. Stick inte huvudet i sanden och tänk att det kommer att passera.
  2. Säg tack när du får något eller någon gör något för dig.
  3. Svara på mejl och telefonsamtal. Om du inte kan ge svar för tillfället, säg när du ska återkomma.
  4. Skriv upp vilken dag du lovat att svara till, så att du inte glömmer.
  5. Våga ge också negativa besked.
  6. När du svarar på mejl: Ställ kontrollfrågor så att du vet att svaret kommit fram och också uppfattas som du tänkt. ”Är vi överens om att jag gör det här och du det där till nästa fredag?”
  7. I stället för att bara kommunicera elektroniskt: Ring ibland upp eller gå förbi personens arbetsplats. Det här gäller särskilt om ni inte är överens. Konflikter riskerar att trappas upp om man hanterar dem via mejl.
  8. Om du reagerar på hur någon beter sig, till exempel att någon kommer för sent eller inte hör av sig: tala om det, men på ett vänligt sätt.
  9. När du själv ber om något: Tala om vad du förväntar dig. ”Jag är tacksam för svar innan onsdag.”
  10. Kom i tid till avtalade möten – och om du är försenad: tala om det så snabbt som möjligt.
  11. När du träffar kunder, var medveten om dig själv: Hur klär du dig? Hur hanterar du alkohol?
  12. Bestäm vad som gäller på era möten – att komma i tid, inte ha så långa möten eller vad ni tycker är viktigt.
  13. Våga vara proaktiv: ge råd eller berätta när du fått ny information. Men spamma inte. Fråga gärna ”Hur vill ni att jag ger uppdateringar eller ny information?”
  14. Du behöver inte gilla alla – men var inkluderande mot alla.

Karin Thorsell

4 KOMMENTARER

  1. Hej, jag har 2 ord som jag tycker är helt avgörande för att få en bra arbetsmiljö och relationer.
    Det är ”Ödmjukhet” (du kan inte allt) och respekt (visa dina medarbetare/medmänniskor respekt)
    Fundera på hur mycket du ”sätter dig” på dina kollegor för att visa makt!
    Med detta i åtanke skulle vi inte behöva ”Me too”.

  2. Håller med nämnda kommentarer och vill tillägga att vanligt hänsynstagande och respekt för varandra, tyvärr börjar fallera inom hela samhället vilket också visar sig på våra arbetsplatser.

  3. Nästan alla dessa punkter går in under vanligt hyfs och är alltså inget unikt för jobbmiljön. Tyvärr så är hövlighet en bristvara nu för tiden…

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Svenska fack nöjda efter Europafackets kongress

I torsdags avslutades Europafackets kongress i Wien och Sverige lyckades på flera punkter slå vakt om den svenska modellen. Jenny Grensman från Sveriges Ingenjörer var på plats tillsammans med representanter från många andra svenska...

Så blir du en effektiv jobbsökare

Sätt mål, skapa struktur i vardagen och glöm inte bort att koppla av. Det är tre smarta knep som hjälper dig att bli effektiv som jobbsökare. Ellinor Wassberg är jobbsökarexpert på Arbetsförmedlingen. Hon konstaterar att...
Barn demonstrerar för klimatet

Ingenjörer stöttar Greta Thunberg och hennes supporters

Det är inte bara Greta Thunberg som demonstrerar för klimatet på fredagar. I den globala manifestationen den 24 maj deltar också föreningen Ingenjörer för miljön. ”Det är inte bara något för ungdomar, utan för...

Sveriges ingenjörer sticker ut i granskning av fackförbund

Nyligen publicerade TCO:s tidning Arbetsvärlden listor med löner och arvoden för förbundsdirektörer, kanslichefer och ordföranden i fackförbunden. Sveriges Ingenjörer finns både i toppen och botten. Läs listorna och kommentarer. I Arbetsvärldens sammanställning hamnar Sveriges Ingenjörers...
Fingrar som pekar mot en man.

”Hjälp! Jag är anklagad för sexuella trakasserier!”

”Hjälp, jag är anklagad för sexuella trakasserier. Ska jag bli av med jobbet nu?” Den frågan får Sveriges Ingenjörers rådgivning ibland. Här berättar ombudsman Friedrich Heger hur det brukar fungera och vad förbundet svarar....

Trenden har vänt: Nu satsar Sony i Lund

Efter år av tuffa neddragningar kommer nu ett positivt besked till Sony Mobile i Lund. Företagsledningen vill ta vara på den spetskompetens som finns i Lund och satsar på ett globalt forsknings- och utvecklingscentrum...

Hög tid att nominera till Polhemspriset

Känner du en ingenjör som borde få uppmärksamhet för sin idérikedom? Skicka då in en nominering till Polhemspriset. "Det är ett pris som hyllar ingenjörskonsten", säger Bo Olsson, ordförande i nomineringskommittén. Polhemspriset är Sveriges äldsta...
ÅF Pöyrys vd Jonas Gustavsson tillsammans med sin Advisory board: Azra Malagic, Linnea Bendrot, Filippa Rexed och Sheva Rostam.

Är inte 23 år längre – ÅF:s vd tar råd från ingenjörsstudenter

Under ett år har fyra teknologer varit rådgivare åt ÅF Pöyrys vd. De tycker att arbetsgivare som vill anställa unga ingenjörer behöver lyssna på vad unga vill. Här är deras råd. Ingenjören träffar tre...

Zenuity har rekryterat hundratals ingenjörer – ser ingen ingenjörsbrist

Zenuity är företaget som har vuxit från 200 till 650 anställda på två år och som fortfarande rekryterar. 95 procent av medarbetarna är ingenjörer. – Vi känner inte av någon ingenjörsbrist, säger Louise Bichler,...

”Kollektivavtal, vad är poängen med det?”

"Vad är poängen med kollektivavtal. Det finns väl lagar som reglerar sådant?". Malin Bjerkhede, ombudsman på Sveriges Ingenjörer, förklarar vad du bör se upp med om ditt företag saknar kollektivavtal. Min arbetsgivare saknar kollektivavtal. Vad...