Ärkebiskopen samtalade med ingenjörer om artificiell intelligens

1
2772
Från vänster: Rebecka Cedering Ångström, Ericsson, ärkebiskop Antje Jackelén, Ariane Rodert, senior policyrådgivare till ärkebiskopen, Cecilia Magnusson Sjöberg, jurist på Stockholms universitet och Gabriel Skantze, ingenjör på företaget Furhat är några av deltagarna i de samtal om AI och etik som Sveriges Ingenjörer har haft under hösten. Foto: Fia Jonsson, Sveriges Ingenjörer.

Under hösten har Sveriges Ingenjörer bjudit in experter med olika bakgrund till samtal om artificiell intelligens. Runt bordet möttes ingenjörer, filosofer, jurister och teologer för att bidra med olika infallsvinklar på etiska frågor kring AI.

Artificiell intelligens kommer utan tvekan allt mer att påverka vår vardag. Exakt hur vet vi inte än men utvecklingen går snabbt. Det handlar exempelvis om prylar som förstår vad vi säger och inloggning med ansiktsigenkänning och andra biometriska metoder.

Sveriges Ingenjörer har under hösten samlat personer med olika bakgrund till tre samtal om AI och etik för att få idéer om hur man kan påverka utvecklingen i rätt riktning.

I början av december deltog ärkebiskopen Antje Jackelén som har ett starkt engagemang i frågor kring teknik, etik och integritet.

Ärkebiskopen Anthe Jackelén deltog i Sveriges Ingenjörers samtal om AI och etik.

– För att kunna identifiera hot och möjligheter med AI krävs det att olika kompetenser möts. Teologin tränar oss inom kyrkan att hantera komplexa frågor, säger Antje Jackelén och betonar hur viktigt det är att alla människor ser sitt bidrag som en del av något större.

– När Lunds domkyrka byggdes arbetade många med att hugga de stora stenblocken. En stenhuggare som fick frågan vad han gjorde svarade ”jag hugger sten”. En annan svarade ”jag bygger en katedral”. Jag vill att vi alla har ”katedral-perspektivet” för att bli bättre rustade för de svåra frågorna kring AI och etik.

Hon menar att motorn i utvecklingen av AI är ingenjörer med kunskap om teknik som samtidigt upplever att det finns mycket som kan förbättras.

– Jag tror att ingenjörer drivs av att göra världen bättre, säger Antje Jackelén.

En av ingenjörerna vid AI-samtalen under hösten var Rebecka Cedering Ångström som har arbetat i 12 år på Ericsson med frågor om hur teknik påverkar människor och de förväntningar som vi har på ny teknik. Sedan ett halvår är hon doktorand vid Handelshögskolan i Stockholm och avhandlingen ska besvara frågor om hur AI påverkar beslutsfattare.

– AI kommer att beröra på sätt som vi inte kan förutse och därför måste vi ha en bred diskussion där så många som möjligt är involverade, säger hon.

Rebecka Cedering Ångström ser att ett vanligt problem i samtal om AI är att man fastnar i anekdoter. Hon menar att det är lätt att berätta historier om exempel när AI används i gott eller i ont syfte, men svårare att prata om vad vi kan göra här i dag. Där tror Rebecka Cedering Ångström att ingenjörerna i högsta grad kan bidra.

Några slutsatser
från samtalen

  • Det är viktigt med breda samtal om AI för att få olika perspektiv.
  • Fastna inte i anekdoter, försök formulera konkreta förslag.
  • Tänk stort – försök se helheten för att förstå vad tekniken kan få för konsekvenser.
  • Gräv där du står – ställ frågor om de AI-system som du möter, på jobbet och privat.

Hon menar också att Sveriges Ingenjörer som intresseorganisation kan uppmuntra ingenjörerna att lyfta viktiga frågor som ofta glöms bort.

– Ta en mer aktiv roll på arbetsplatserna och försök konkretisera vilka möjligheter och fallgropar som finns.

Hon ser också ett stort behov av mer undervisning i grundskolan om hur AI påverkar samhället.

– Jag vill att barn ska förstå hur algoritmer och AI påverkar våra liv i dag och det kommer att vi ännu viktigare i framtiden. Alla som söker ett banklån eller jobb måste förstå att det är algoritmer som styr besluten.

Nu kommer Sveriges Ingenjörer att sammanfatta höstens samtal och ambitionen är att fler samtal om AI och etik arrangeras i förbundets distrikt. De blir en möjlighet för medlemmarna att diskutera svåra frågeställningar kring AI som de ställs inför.

Karin Virgin

1 KOMMENTAR

  1. Det har skrivits mycket om AI de senaste åren, men det har aldrig skrivit om vad som skiljer AI från konventionell programvara. När man skriver om att ”det gäller att hoppa på tåget” är det inte då inte samma tåg som startade i mitten av förra århundradet, även om tåget tåget går lite fortare i dag?

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Sandslott

Ingenjören tar semester – vi ses igen den 12 augusti

Följ oss gärna på Facebook där vi lägger ut lästips hela sommaren. Här på Ingenjören.se är vi tillbaka den 12 augusti. Trevlig sommar! 

”Vi är i Almedalen för att lyfta ingenjörernas frågor”

Almedalsveckan pågår för fullt och Sveriges Ingenjörer är på plats. Vi ringde upp förbundsordförande Ulrika Lindstrand och fick en rapport från Visby. Alla medlemmar förstår kanske inte värdet av att förbundet deltar i Almedalen. Vad...
Avtal som rivs, ingenjörerna Sanna och Mattias Fager, test och Ulrika Lindstrand.

Här är de mest lästa artiklarna i år

Kärlek, utbrändhet, ilska över löner och tips inför anställningsintervjuer. Det är några av ämnena i de mest lästa artiklarna på Ingenjören.se under första halvåret 2019. Har du läst artiklarna som hamnar i topp? Kolla...

Ola Serneke – en av de två ingenjörer som sommarpratar

Ola Serneke, ägare och VD för byggföretaget Serneke, gör i år debut som sommarvärd på Sveriges Radio. Med en civilingenjörsexamen från Chalmers i botten är han därmed en av två ingenjörer bland årets sommarpratare.  Hur...

Missa inte ingenjörernas digitala löprundor i 15 svenska städer

Förra året lanserades figure running i Sverige. Det var företaget Ramboll som tog hjälp av sina ingenjörer för att ta fram löprundor formade som figurer i några svenska städer. I maj uppdaterades appen med...
Några ledamöter under Ingenjörsfullmäktige 2018

Nu ska medlemmarna påverka Sveriges Ingenjörer mer

Sveriges Ingenjörers demokratiöversyn går nu in i ett slutskede. Över sommaren arbetar förbundsstyrelsen fram ett inriktningsförslag som presenteras för ledamöterna i Ingenjörsfullmäktige i höst – inför beslut om förändringarna på fullmäktige i november. Det...

Christer Fuglesang: Sverige borde satsa mer på rymden

Den 20 juli är 50 år sedan Apollo 11 tog de första människorna till månen. Christer Fuglesang, Sveriges första och hittills enda astronaut som varit i rymden, är med och firar detta tillsammans med...

Arbetslösheten för ingenjörer är fortfarande låg

I april var bara 1,1 procent av de yrkesverksamma medlemmarna i Sveriges Ingenjörer arbetslösa. Arbetsförmedlingen rapporterar också att antalet varslade personer fortfarande är lågt. Arbetslösheten för Sveriges Ingenjörers medlemmar har de senaste åren varit låg...

Läkemedelsföretaget Sobi varslar 90 om uppsägning

Chock och besvikelse är vad många medarbetare på läkemedelsföretaget Sobi i Stockholm känner efter beskedet att 90 forskartjänster försvinner. Sveriges Ingenjörer stöttar Akademikerföreningen i förhandlingarna som startar den här veckan.  Företaget Swedish Orphan Biovitrum AB,...
Ingenjören och hållbarhetsforskaren Susanna Elfors startade en Facebookgrupp för folk som reser med tåg till Europa.

Ingenjören som blivit drottning av tågsemester

Hon är ingenjör och hållbarhetsforskare och en av dem som gett tågresandet en rejäl skjuts. Susanna Elfors grundade Facebookgruppen Tågsemester (med över 90 000 medlemmar) och har startat tågresebyrå. Vi ringde upp henne. Hur kommer det...