”Jag vill förändra bilden av teknikkonsulter”

1
1756
Magnus Höij, förbundsdirektör för nybildade Innovationsföretagen, tycker att teknikkonsulternas roll och uppdrag har förändrats. Branschen har blivit mer kunskapsintensiv.

”Jag stör mig lite på att vi uppfattas som en begåvad bemanningsbransch”, säger Magnus Höij, förbundsdirektör för nya arbetsgivarorganisationen Innovationsföretagen.

Innovationsföretagen är ett nytt bransch- och arbetsgivarförbund inom Almega och en ny medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Det är tidigare Svenska Teknik & Designföretagen som gör ett namnbyte men förbundsdirektören Magnus Höij säger att ambitionen är större än så.

– Jag vill förändra bilden av konsultbranschen för ingenjörer och arkitekter. Det handlar allt mindre om att sälja konsultuppdrag per timme och lämna över kunskap till kunderna. Konsulterna tillför ett allt större värde i företagen genom kreativitet och problemlösning.

Innovationsföretagens 765 medlemsföretag med omkring 37 000 anställda utför arkitektuppdrag, projektering, projektledning, konstruktionsuppdrag, produkt-, system- och produktionsutveckling, olika former av utredningar och rådgivning inom både samhälls- och företagsutveckling.

Många ingenjörer i branschen har en inriktning mot samhällsbyggnad, en sektor som en längre tid har gått på högvarv. Det är också anledningen till att Magnus Höij gjort sig känd som en förespråkare för en utbyggnad av ingenjörsutbildningarna med fler platser.

– Ingenjörerna i den här branschen har haft så mycket att göra att företagen tvingats säga nej till uppdrag och därför inte kunnat växa på det sätt som man har önskat.

Han menar att situationen inte heller är bra för de anställda.

– Ingenjörerna riskerar att bli stressade och utbrända.

Magnus Höij har både i debattartiklar och offentliga samtal pratat om behovet av ytterligare 500 utbildningsplatser om året för ingenjörer. Det innebär dock inte att arbetsmarknaden skulle få ett tillskott med lika många eftersom bara omkring hälften av de studenter som påbörjar en ingenjörsutbildning tar examen.

Sveriges Ingenjörer har istället pekat på behovet av stöd som leder till att fler klarar att avsluta sina studier.

– Våra medlemsföretag behöver fler duktiga och färdigutbildade civilingenjörer. Jag vill fortfarande att fler får möjlighet att läsa till ingenjör men jag kan tänka mig att omforma min slogan ”500 nya utbildningsplatser” till ”ge högskolan mer pengar”. Kanske är det dumt om vi eller politikerna lägger oss i hur det ska gå till att få fram fler examinerade ingenjörer.

Ibland hör också Magnus Höij företag i branschen säga ”vi behöver inte mer folk, vi behöver jobba smartare”. Men det tycker han inte ska uppfattas som ett hot mot ingenjörerna. Med smart teknik kan man frigöra mer tid för innovation, kreativitet och problemlösning. Dessutom är det ingenjörer som utvecklar robotar och digitala tjänster och därför är det svårt att föreställa sig att efterfrågan på deras kompetens kommer att minska.

Magnus Höij återvänder till rollen som arbetsgivarorganisation och samarbetet med fackförbunden. Utöver förhandlingar om centrala avtal på arbetsmarknaden vill han gärna se att fack och arbetsgivare arbetar mer tillsammans mellan avtalsrörelserna. Ett viktigt område är den psykosociala arbetsmiljön.

– Här kan vi göra mer men jag tror inte på hårdare reglering. Det handlar snarare om att förändra företagskulturer. Det arbetet måste komma igång på allvar i företagen och det är lika viktigt för oss som för fackförbunden.

Karin Virgin

1 KOMMENTAR

  1. Kan inte medlemsföretagen ta in assistenter för de administrativa delarna som exempelvis planering, resebokning och tidrapportering så frigör det säkert 250 årsarbetande ingenjörer per år

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

It-utvecklare på Datscha

It-utvecklarna som strök (nästan) alla möten i november

It-utvecklarna på Datscha kände att de ständigt blev avbrutna av frågor och möten. Då bestämde man sig för att stryka både möten och frågor i en månad.  

Fler lediga jobb att söka

Suget efter ingenjörer är stort, även inom branscher som normalt inte förknippas med ingenjörsyrket. Nu finns en helt ny tjänst för jobbsök på Ingenjören.se.

Svenska ingenjörer får ansvar för underhåll av JAS-motorn

GKN Aerospace i Trollhättan får ansvar för service och underhåll för motorn till JAS 39E. Det meddelade Försvarsmakten förra veckan, ett beslut som möttes av stor glädje.

Den första ingenjören gjorde underverk i företaget

På Lundbergs Pressgjuteri i Vrigstad ökade omsättningen med 60 procent på tre år när företaget anställde sin första ingenjör Claes Adelin som teknisk säljare.

Här är avtalskraven för IT-ingenjörer och teknikkonsulter

Högre löner, ökad jämställdhet och tydligare reglering av arbetstiden är de viktigaste avtalskraven som Sveriges Ingenjörer ställer på IT&Telekomföretagen och Innovationsföretagen.
Positiv nyfiken engagerad

Är ni så positiva, nyfikna och engagerade som värdeorden säger?

Många företag och organisationer har värdeord och värdegrund. Men många missar att använda dem i praktiken.

Blandade känslor bland anställda när Ringhals stänger

Avvecklingen av Ringhals 1 och 2 kommer att pågå i många år framöver. "Det är en väldigt långsam process, på gott och ont" säger Akademikerföreningens ordförande på Ringhals.

Sverige kan tvingas lagstifta om minimilöner

Svenska fack och arbetsgivare är mycket kritiska och oroade för att den svenska modellen med kollektivavtal kan hotas om EU beslutar om lagstadgade minimilöner i alla medlemsländer.

”Dyslexi är inget hinder för att bli ingenjör”

Peter Rosén har dyslexi, men satsade ändå på att läsa till ingenjör. "I arbetslivet är de sociala förmågorna viktigare än om man kan läsa snabbt och stava rätt" konstaterar han. 
Volvo Cars huvudkontor och tramadolkapslar

Droger på Volvo speglar omvärlden

Under 2019 rapporterades det om droger på Volvo cars i Torslanda. "Det speglar vilken värld vi lever i", säger Akademikerföreningens ordförande Anna Margitin Blomberg.