Ingenjören som blivit drottning av tågsemester

0
3934
Ingenjören och hållbarhetsforskaren Susanna Elfors startade en Facebookgrupp för folk som reser med tåg till Europa.
Ingenjören och hållbarhetsforskaren Susanna Elfors startade en Facebookgrupp för folk som reser med tåg till Europa.

Hon är ingenjör och hållbarhetsforskare och en av dem som gett tågresandet en rejäl skjuts. Susanna Elfors grundade Facebookgruppen Tågsemester (med över 90 000 medlemmar) och har startat tågresebyrå. Vi ringde upp henne.

Hur kommer det sig att du har intresserat dig för tågresande och tågsemester?

– Jag är inte tågnörd från början, men jag har varit intresserad av hållbarhet länge och har jobbat med hållbar stadsutveckling.

Varför startade du Facebookgruppen och sedan Tågsemesterbyrån?

– Jag provade på att åka på tågsemester för några år sedan och det fanns många brister. Och tågcharter var krångligt. Och om jag tyckte att det var krångligt, vad skulle då inte andra tycka? När jag gjorde en egen tågsemester igen i somras fungerade det bra, tack vare tips från andra i Facebook-gruppen.

Finns det någon koppling mellan att du är ingenjör och forskare och tågresandet?

– Jag har forskat om hus och hållbar stadsutveckling på KTH, på samma avdelning som Jonas Åkerman som forskar om transporter. Det gjorde att jag fick insikter tidigare än andra om vad som har liten och stor påverkan på miljön. Och på individnivå är resandet jätteviktigt och något man lätt kan ändra på. Tar man bort en långresa med flyg så vinner man mycket.

Vad möter du för reaktioner från ingenjörer på det här med tågresande?

– Det finns många sorters ingenjörer. Det finns forskare som ändrat sina resvanor. Det finns de som är anti och tycker att det här är tjafs och att man ska flyga. Det finns de som tycker att tekniken ska lösa allt.

Vad tror du då, kan teknik lösa klimatproblemen?

– Jag tror att teknik är viktigt, men oavsett teknik kommer vi inte att kunna flyga i den skala vi gör i dag. Som ingenjör inser man att det krävs mycket för att lyfta ett tungt plan. Och så har vi rekyleffekten – även om prylar blir elsnålare så använder vi fler prylar och det ökar elanvändningen. Det här gäller tågresor också, så välj med omsorg vilka resor du vill göra.

Har du några speciella tågtips för ingenjörer – saker som är intressanta?

– Det finns en del roliga sträckor – som Bernina express och Bergen-banan. Och Freiburg är intressant som en stad som jobbar med hållbarhet och har bra spårvagnar. I Hamburg finns världens största modelljärnvägsanläggning, Miniatur Wunderland.

– På Tågsemesterbyrån jobbar vi också med att ordna konferensresor med tåg. Många arbetsplatser vill ju skippa den årliga flygresan och åka tåg i stället. I höst ordnar vi också Tågkonferensdagen för de företag som vill lära sig mer om tågresor i tjänsten.

Vilka allmänna tips har du till den som vill tågsemestra?

– Stanna på vägen! Tänk inte att ni bara åker från A till B utan planera tid för att stanna – då kan man få både stads- och badsemester. Packa med extra laddare eftersom det inte finns eluttag på alla tåg och ladda gärna ner filmer. Välj om du vill boka platsbiljetter i förväg eller om du vill åka mer live. Man måste ofta boka, men kan göra det efter vägen.

Om man vill åka på tågsemester i sommar, är det för sent?

– Jag tror att tågresebyråer är överbokade , men om man vill boka själv så går det nog. Det finns en sajt, Railplanner, som man kan använda sig av. Och så kan man ju åka sträckor i Sverige. Det rekommenderar jag.

Vilken är den bästa tågsemestern du har varit på?

– Kanske den vi var på med Tågsemesterbyrån, till Lofoten. Den blev så bra. Det var bra stämning och fint där. Och så var det ju vår egen resa som vi ordnade.

Vart åker du själv i sommar?

– Jag åker med på Tågsemesters andra resa, till Gardasjön, nu i juni.

Karin Thorsell

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

KTH och Chalmers sticker ut i granskning av nyanställdas ålder

De flesta som får jobb inom högskolan är mellan 30 och 50 år. På KTH, Chalmers och Linköping är omkring hälften av alla nyanställda under 30 år.

Dra nytta av rekryterarens knep i jakten på nytt jobb

Vill du vidare i karriären? Den nya tjänsten Fråga rekryteraren kan ge dig goda råd och smarta tips på vägen till ditt nya jobb.
Sverige

Så mycket skiljer sig ingenjörers löner

Hur mycket skiljer lönen mellan ingenjörer som är chefer och de som inte är det? Mellan storstäder och övriga landet, privat och offentlig sektor och mellan civil- och högskoleingenjörer? Det får du svar på här.

Gör testet som mäter din trötthet

Hur trött känner du dig efter jobbet? Gör Sahlgrenska sjukhusets test som ger svar på din situation. Isolering vid hemarbete är en riskfaktor för trötthet.

Klarar du dig om du blir arbetslös?

Gör en riskanalys, se över din budget och testa kriståligheten för just din ekonomi. Det är tre bra tips för att slippa känna oro.

”Utan oss stannar sjukhusen”

När coronapandemin belastade sjukvården till bristningsgränsen arbetade också medicinteknikerna långa pass, ofta nära smittade patienter. Men i mediabevakningen har de hamnat i skuggan.

Högskolor tar fram utbildningar för ingenjörer i industrin

Tretton lärosäten har tillsammans tagit fram digitala utbildningar för yrkesverksamma ingenjörer inom industrin. Efter årsskiftet kan 1 000 utbildningsplatser bli tillgängliga.

Göteborgs första stadsbonde är en ingenjör

Klara Hansson är stadsbonde i Göteborg. "Jag inser att jag har stor nytta av mina ingenjörskunskaper i det jobb jag har nu" berättar hon.
Hemarbetsplats

Tänk på ljuset på (hemma)kontoret

Får kökslampan eller mysbelysningen fungera som arbetslampor när du jobbar hemma? Här ger synergonomen Per Nylén råd för hemmakontoret och kontoret. 

Ställ krav på din arbetsmiljö i hemmet

"Det är inte rimligt att anställda själva står för kostnaden att anpassa en arbetsplats i hemmet för en god arbetsmiljö" säger Magnus Skagerfält, sakkunnig på Sveriges Ingenjörer.