Nej! – så här säger du ifrån utan att få fiender

1
6873
Ingenjörer som diskuterar.
Foto: Getty images

Att säga ja till allt på jobbet har sina självklara nackdelar – från att bli överlastad med arbetsuppgifter till att genomföra projekt som du inte tror på. Men att säga nej är inte alltid populärt. Här är några knep för att göra det på ett bra sätt.

Manga drar sig för att säga nej eftersom det kan betraktas som att man sviker omgivningen. Andra säger nej men riskerar att ses som omöjliga.

I en artikel i Harvard Business Review går man igenom psykologin kring hur ett nej uppfattas och ger utifrån det råd för hur man säger nej utan att det blir negativt.

I vissa situationer behöver man också jobba extra på hur man säger nej. Som när man är ny på jobbet och inte vill att de andra får fel bild av vem man är. Eller när man har en chef som ser varje nej som en personlig förolämpning. Eller när gruppen är beslutstrött och bara vill ha ett beslut – vilket som helst – och nästan kräks om någon säger ”Det där kommer inte att fungera”.

Här är fyra grundtips som tas upp i Harvard Business Review för hur man säger nej på ett bra sätt. De utgår från komplexa situationer, men tankarna är bra att ha i bakhuvudet också när du säger nej i enklare situationer.

  1. Berätta varför

En grundregel är förstås att inte bara säga nej och tycka att det räcker så.

Berätta varför – fakta, hur du resonerar och vilka värderingar som ligger bakom. ”Vi har gjort det här under den här tiden och det har kostat så här mycket. Vi vill ju vara ett företag som jobbar på det här sättet och jag tycker inte att det här är i linje med det.”

Om du inte förklarar så kommer andra att dra egna slutsatser – och de kan bli hur konspiratoriska som helst. Så slå hål på den bubblan genom att berätta själv.

  1. Erkänn värdet av det du säger nej till

Även om du kommit till din slutsats så är beslut sällan svart-vita. Lyft fram ja-argumenten som du håller med om.

”Jag tycker att ni har helt rätt i att vi behöver en grupp som jobbar med den här frågan. Men jag kan inte se hur vi kan hinna med det utan att gå på knäna.”

  1. Var lagom säker

Var bestämd med vad du tycker, men överdriv inte. Hoppa över att saga “Den enda vettiga slutsatsen är…”. Provocera inte utan visa att du tänkt efter och är ödmjuk, men bestämd.

  1. Fråga om det går att saga nej

Ibland är saker spikade och att då komma med argument kan vara irriterande för andra. så därför kan det vara vettigt att fråga om det är ok att komma med invändningar.

”Du har bett mig göra det här. Jag tror inte att det är en bra idé. Är det något vi kan diskutera eller är allt redan bestämt? Är det bestämt så genomför jag det så klart så bra jag kan.”

Sedan kan du ju alltid fundera på vad det betyder om besluten alltid är fattade utan att du fått vara med – och om det är så du vill ha det.

I artikeln i Harvard Business Review framhålls att man ska säga nej när man menar det för att stå upp för det man tycker och sin kompetens. Och om man säger nej på ett schysst sätt så kan också svåra situationer bli lättare för alla.

Källa: Harvard Business Review

1 KOMMENTAR

  1. Om anledningen till att vilja säga nej är överbelastning, kan jag tänka mig att be om att få något annat bort prioriterat.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Saab-nätverk: Ingen passar in i bilden av en stereotyp ingenjör

Mångfald är inte något som bara rör vissa. Alla kan tillhöra en minoritet på arbetsplatsen, säger ingenjörerna Malin Fridman och Karin Thorvaldsson i Saabs mångfaldsnätverk Minerva. Därför jobbar de brett – för att inkludera...

”Jag är missnöjd med min nya lön, vad gör jag?”

Sveriges Ingenjörers ombudsman tipsar om hur du tar makten över löneprocessen.

”Vem tar ansvar för min rehabilitering?”

Arbetsgivaren har ansvar för de anställdas rehabilitering. I praktiken kan det dock vara svårt, särskilt inom den akademiska världen.

Hoppjerka eller trotjänare? Så gör du om nya jobbet inte känns bra

Inte nöjd med nya jobbet? Du är inte ensam, men hur ser framtida arbetsgivare på om du endast stannar en kortare tid på din nya arbetsplats?
Ingenjörsfullmäktige 2018

Kritik mot förslag om ny demokratiorganisation

Sveriges Ingenjörers förbundsstyrelse lägger nu fram nya förslag om Ingenjörsfullmäktige. Men flera av grupperna i fullmäktige menar att förslaget inte avhjälper några problem.

Hur förorenad är luften på vägen till ditt jobb? – testa här

Vet du hur förorenad luften är längs din cykelväg till jobbet? Ramboll har utvecklat webbtjänsten Happy Commuter som ger svar. Testa själv!

Stora krav på chefer i kontor utan egna platser

Det är en utmaning att arbeta i en miljö där medarbetarna inte har en egen plats. Den kräver att du är mer kontaktsökande och hittar nya sätt att mötas regelbundet.

Lite retorik kan hjälpa dig på jobbet

Retorik – behöver man det på jobbet? Ja, i alla fall finns det mycket att lära som gör det lättare att hantera förhandlingar, samtal och – så klart – presentationer. Här är 11 tips...

Hård lunchträning gör dig mer stressad och mindre produktiv

Att träna på lunchen kan tyckas tidseffektivt i det annars så svårlagda livspusslet, men faktum är att intensiv träning på lunchen kan ge motsatt effekt – särskilt om du har det stressigt på jobbet.

Polhemspriset för hjälm som skyddar hjärnan bättre

Åres Polhemspris går till forskartrion bakom Mips, en säkerhetslösning i hjälmar som minskar risken för hjärnskador. Tekniken i hjälmarna imiterar hjärnans eget skyddssystem.