Scania stänger för klimatutbildning av anställda

0
1990
Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania, har arbetat intensivt med förberedelserna av Scania Climate Day. Den folder som har tagits fram har översatts till 33 språk.

Fredagen den 20 september stoppas allt arbete under en timme på Scanias anläggningar över hela världen. Samtliga 52 000 anställda ska lära sig mer om klimatförändringar och diskutera hur företagets arbete med hållbarhet kan bli bättre.

Idén till Scania Climate Day, en global utbildningssatsning för att väcka medarbetarnas engagemang i klimatfrågan, väcktes i somras och sedan dess har många arbetat intensivt med förberedelserna.

– Vi har hunnit utbilda 2500 gruppchefer och teamledare som ska leda diskussionerna och tagit fram en folder som har översatts till 33 språk. Den ska fungera som ett underlag för det arbete som kommer att ske i lokala arbetsgrupper, säger Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.

Under Scania Climate Day den 20 september stannar arbetet under en timme på Scanias huvudkontor, på tillverkningsorterna och på lokala Scaniabolag runt om i världen, för att alla 52 000 anställda ska kunna delta.

Klimatquiz och konkreta förslag

Programmet inleds med en film där Scanias vd Henrik Henriksson pratar om klimatfrågan och företagets ambitioner att bidra till mindre utsläpp. Därefter gör arbetsgrupperna tillsammans en klimatquiz för att lära sig mer om klimatförändringar innan en diskussion startar om vad gruppen kan bidra med. Uppdraget är att ta fram förslag på vad gruppen kan göra för att bidra till klimatarbetet på Scania och hur man går vidare med idéerna för att initiativet in ska bli ett tomtebloss som snabbt slocknar.

Minst en timme ska avsättas men vissa arbetsgrupper kommer att ägna mer tid, ett par timmar eller en heldag. En del grupper kommer att hinna långt medan andra bara hinner påbörja diskussionen. Sedan tidigare pågår ett arbete med ständig förbättring på Scania och nu ska klimatarbetet också bli tydligt i de processerna.

– Just nu förändras vår industri mer än den någonsin har gjort tidigare. Scania har bestämt sig för att driva på skiftet mot hållbara transporter och då behöver alla medarbetare vara med och förstå hur var och en, oavsett vad man jobbar med, kan bidra, säger Andreas Follér.

Climate Day på Scania hålls dagarna innan FN:s årliga klimatkonferens i New York som inleds den 23 september. Där deltar Scanias vd och han säger i ett pressmeddelande att näringslivet har en viktig roll att spela i klimatarbetet.

– Vi kan inte stå vid sidan av och vänta på att andra ska vidta åtgärder. Jag vill utmana andra företag att också ta initiativ till aktiviteter och förhoppningsvis kan vi tillsammans generera en kraftig och positiv effekt.

Hur mycket det kostar Scania att lägga ner arbetet under en timme kan Andreas Follér inte svara på.

– Vi sätter ingen prislapp på Climate Day men någon har räknat ut att det motsvarar arbetstiden för en person drygt 30 år.

Ingenjörerna vill bidra med lösningar

Lisa Lorentzon, ordförande för akademikerföreningen på Scania säger att man fullt ut stödjer initiativet.

Lisa Lorentzon

– Våra medlemmar är en del av lösningen på klimatfrågan och vårt jobb är att se till att de får förutsättningar att fokusera på det.

Akademikerföreningen har en arbetsgrupp som jobbar med frågor som hållbara transporter till, från och mellan arbetsplatser på Scania. Man vill även se en större flexibilitet i möjligheten att jobba hemifrån för att på så sätt eliminera transporten helt.

– Nu hoppas vi att fler som vill arbeta för klimatet engagerar sig fackligt. Med idéer och engagemang från 2900 medlemmar kan vi göra skillnad.

Karin Virgin

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Nu ska utbyggnaden av ingenjörsutbildningar granskas

Riksrevisionen ska granska regeringens uppdrag till universitet och högskolor att ordna fler platser på vissa utbildningar, bland annat för ingenjörer. Sveriges Ingenjörer välkomnar granskningen.

Så kan Sverige få ut mer av forskningen

Förutsättningarna för innovationer och nyttiggörande av forskning ser olika ut på olika lärosäten. Mer tydlighet i uppdraget efterlyses.

Permitteringar och hemarbete ökar risken för psykisk ohälsa

På Scania har Akademikerföreningen sett stora risker med att permittera medarbetare inom företagshälsovården samtidigt som mycket tyder på en ökad ohälsa.  
Yasmine Berns och Jobz-teamet.

Ingenjören som matchar på ren och skär kompetens 

Ingenjören Yasmine Berns tyckte att det var onödigt krångligt att hitta personal och att processen borde digitaliseras. Nu har hon skapat en app där ai matchar arbetsgivare och jobbsökare.

Så skapar du närvaro på distans

Digitalt hemarbete ställer större krav på hur vi bemöter varandra i arbetsvardagen. Experten varnar för några av de vanligaste fallgroparna.
Utskällning

Ohövlighet och mobbning är vardag för många ingenjörer

Många ingenjörer upplever att de har en bra arbetsmiljö. Samtidigt är många med om ohövligt beteende, och fler ingenjörer än andra upplever eller bevittnar mobbning på jobbet.

Hur får jag ut min lön när arbetsgivaren går i konkurs?

Vänta inte för länge om din arbetsgivare får ekonomiska problem och inte klarar att betala löner. Då ökar chansen att du får ut din lön.
Tekniska högskolan i Jönköping

Jönköping populärt bland blivande högskoleingenjörer

En del högskolor har svårt att rekrytera högskoleingenjörsstudenter, men Tekniska högskolan i Jönköping har ökat antalet förstahandsansökningar rejält.
Glödlampa

När uppfanns de här? Testa dina kunskaper

När dök uppfinningar som cirkelsågen, bluetooth och vindrutetorkare upp? Eller kardanaxeln? Testa dina kunskaper (eller gissa) om tio uppfinningar här.

Industriforskning bromsar in när företagen permitterar

När industrin permitterar drabbas forskning och utveckling. Fyra av tio förtroendevalda för Sveriges Ingenjörer på företag uppger att viktiga projekt har stannat av eller att tempot i projekten är lägre.