Nästan utbränd på konsultjobbet

1
9387
– Vi är många som sätter upp en mur för att inte visa hur vi egentligen mår, kanske speciellt vi män som har en manlighetsnorm som inte är hälsosam, säger Thomas Anderson.

Thomas Anderson är ingenjör och arbetade som konsult när det en dag tog stopp. Hjärnan gick på högvarv, enkla saker kändes jobbiga och det fanns hela tiden en känsla av att inte räcka till. Idag förstår han att han var utmattad. Nu vill han hjälpa andra att förebygga utmattning genom att dela med sig av sina insikter. 

Thomas Anderson är civilingenjör och var mitt i karriären då han insåg att något var fel. Han arbetade mycket, optimerade dagen för att hinna med att prestera så mycket som möjligt, men hade samtidigt en känsla av att inte räcka till. Hjärnan var på högvarv hela tiden. Träning eller annan tid för egna aktiviteter prioriterades inte alls. Mobiltelefonen innebar att jobbet alltid fanns på en armlängds avstånd, dygnet runt.

– Jag kände ju att något var fel, men jag tryckte hela tiden bort den känslan. Jag ville inte vara egoistisk och tog mig aldrig tid för att stanna upp och återhämta mig. ”Nej, jag är inte trött, jag kan göra detta också”, tänkte jag. Samtidigt kunde en så enkel sak som att gå ut med soporna kännas så otroligt jobbigt. Jag bar även på självmordstankar, vilket skrämde mig, berättar han.

Dagboksanteckningar blev bok

Idag inser Thomas Anderson att han var på väg att bli utmattad. Det stora problemet för honom var att han inte lyssnade på sin kropp, något som han tror är vanligt idag.

Det är också anledningen till att han skrivit boken ”Sårbar man, vägen till inre styrka” som bygger på hans dagboksanteckningar under tre år, från utmattning till återhämtning.

– Vi är många som sätter upp en mur för att inte visa hur vi egentligen mår, kanske speciellt vi män som har en manlighetsnorm som inte är hälsosam. Vi får tidigt lära oss att inte prata om känslor och det gör att många män är ovana och har svårt att uttrycka vad de känner, säger han.

Våga göra sig sårbar

Thomas Anderson

Problemet finns på flera plan, enligt Thomas Anderson. För att kunna prata om sina känslor behöver man träna sig i att sätta ord på vad man känner. Men om man inte är van att uttrycka vad man känner så kan det vara svårt att förstå sina känslor. Det kan uppstå en känslomässig låsning. Vad handlar känslorna om? Vad händer när du blir arg på en kollega eller får ont i magen när det kommer ett mejl från chefen på kvällen? Varför blir du nervös när du ska hålla din presentation?

För att kunna sätta ord på sina känslor måste man våga göra sig sårbar och erkänna att känslorna finns där. Att öppna sig för angrepp och göra sig känslomässigt sårbar är något som Thomas Anderson tror är en stor utmaning inom den manliga normen.

– Jag var själv rädd för att ge uttryck för mina känslor. Rädd för vad andra skulle tycka, att de skulle skratta åt mig eller tycka att jag var fjantig. Jag var som en sköldpadda, rädd för att sticka ut huvudet utanför skalet.

Läs också: Utbränd på första jobbet

Ingen att prata med

Det gränslösa arbetslivet sätter idag högre press på prestation och tillgänglighet än någonsin. Själv arbetade Thomas Anderson precis som många andra ingenjörer som konsult ute hos kund. Det sättet att arbeta kan vara extra utmanande eftersom man inte riktigt är kollega med de man arbetar närmast, samtidigt som man inte heller träffar sin närmaste chef på daglig basis. Här hamnar ett stort ansvar på individen att själv sätta gränser för sitt arbete.

Thomas Anderson berättar hur han vid ett tillfälle jobbade praktiskt taget dygnet runt för att förbereda en presentation han skulle hålla. Det var en onsdag. När presentationen var över fortsatte han resten av arbetsveckan i samma tempo.

– Jag hade ju behövt tid för återhämtning. Du springer inte ett maratonlopp varje dag, men när man inte jobbar fysiskt så ser man inte tröttheten på samma sätt. Även hjärnan behöver vila, på samma sätt som musklerna.

Fler i samma situation

Det som blev vändpunkten för Thomas Anderson var att han en dag bestämde sig för att göra en förändring i sitt liv och börja prioritera sig själv. Det gick aldrig så långt som till sjukskrivning, den stora förändringen var att han började sätta gränser – att inte ta på sig mer jobb fast han redan hade fullt upp, att inte jobba mer än 40 timmar per vecka och att ge sig själv tid för träning och återhämtning. Yoga, samtalsterapi och mental träning har varit viktiga verktyg för att förstå och hantera den situation han befann sig i.

– Det var ovant att börja dela mina tankar och funderingar, men ju mer jag pratade desto mer märkte jag att alla jag mötte gick med liknande tankar och funderingar. Jag var inte ensam och det var underbart att få vara i en tillåtande miljö och bara kunna vara mig själv.

Boken bygger på Thomas Andersons dagboksanteckningar under tre år.

Det har nu gått fyra år sedan Thomas Anderson påbörjade sin förändringsresa. För två år sedan valde han att lämna ingenjörsjobbet för att starta eget och att – som föreläsare, coach och förändringsledare – hjälpa andra människor och företag i förändring. Med boken och sina föreläsningar hoppas han kunna vara en förebild och hjälpa andra att förebygga utmattning och speciellt män att börja prata mer om sina känslor.

Han tror att vi i dagens arbetsliv måste bli mycket bättre på att prata känslor på jobbet och hitta tid för de mellanmänskliga mötena. Som chef är det viktigt att vara närvarande och att skapa utrymme för samtal så att medarbetare får möjlighet att ge uttryck för vad de känner.

– Ibland får jag frågan, ”vadå, ska vi gå runt och prata känslor hela tiden?”, och nej, det handlar inte om det. Det handlar om att kunna prata med manliga vänner, kollegor eller chefer när man har problem i en relation eller mår dåligt. Den tryggheten måste finnas, annars blir man som sköldpaddan som drar sig in i skalet igen.

Läs också: Fem områden som stressar ingenjörer

Undvik att vara problemlösaren

Själv har Thomas Anderson märkt att det inte är farligt att göra sig sårbar och visa sina känslor, snarare tvärtom. När han vågar öppna sig blir det också lättare för andra att prata om sina känslor.

Men det räcker inte att bara lyfta på locket för känslorna, man måste även våga ge känslorna plats. Många gånger är vi som chef, kollega eller medmänniska alldeles för snabb med att hitta lösningar på andras problem. Ibland räcker det med att lyssna, att vara närvarande.

– Våga stanna i känslan och utforska den. Det är först när du förstår var känslan kommer ifrån som du kan lämna den och gå vidare, tipsar Thomas Anderson.

Anna Nyström

Här hittar du fler artiklar om stress.

1 KOMMENTAR

  1. Jag är en kvinnlig it-konsult som helt har hoppat av den vansinneskarusell som detta jobb innebär. För mig har ”otacksamheten” spelat lika stor roll som stressen för att ta det beslutet. Att slå knut på sig själv för att göra ett bra jobb när man inte får någon som helst uppskattning för det är förödande. Så visst, det är bra att lära sig att säga nej till för mycket jobb och att hantera stress, men jag anser att hela arbetssituationen måste förändras i grunden för att ingenjörer, och framför allt konsulter, ska kunna må bra på jobbet.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Ingenjörsfullmäktige 2018

Kritik mot förslag om ny demokratiorganisation

Sveriges Ingenjörers förbundsstyrelse föreslår nu att Ingenjörsfullmäktige hålls vartannat år i stället för varje och att det ska bli lättare att ställa upp i valet. Men flera av grupperna i fullmäktige menar att förslaget...

Hur förorenad är luften på vägen till ditt jobb ? – testa här

Vet du hur förorenad luften är längs din cykelväg till jobbet? Ramboll har utvecklat webbtjänsten Happy Commuter som ger svar. Testa själv!

Stora krav på chefer i kontor utan egna platser

Det är en utmaning att arbeta i en miljö där medarbetarna inte har en egen plats. Den kräver att du är mer kontaktsökande och hittar nya sätt att mötas regelbundet.

Lite retorik kan hjälpa dig på jobbet

Retorik – behöver man det på jobbet? Ja, i alla fall finns det mycket att lära som gör det lättare att hantera förhandlingar, samtal och – så klart – presentationer. Här är 11 tips...

Hård lunchträning gör dig mer stressad och mindre produktiv

Att träna på lunchen kan tyckas tidseffektivt i det annars så svårlagda livspusslet, men faktum är att intensiv träning på lunchen kan ge motsatt effekt – särskilt om du har det stressigt på jobbet.

Polhemspriset för hjälm som skyddar hjärnan bättre

Åres Polhemspris går till forskartrion bakom Mips, en säkerhetslösning i hjälmar som minskar risken för hjärnskador. Tekniken i hjälmarna imiterar hjärnans eget skyddssystem.

Nu blir KTH-alumner av med sin kth.se-adress

Nu ändras KTH:s praxis att anställda och studenter får behålla sin mejladress även efter att de slutat. En stor anledning är säkerhetsaspekterna.

Nästan utbränd på konsultjobbet

"Vi är många som sätter upp en mur för att inte visa hur vi egentligen mår", säger ingenjören som själv upplevt konsekvenserna av att sätta jobbet före hälsan.

Svenskt algföretag vann stor internationell tävling

Swedish Algae Factory tog hem förstapriset i Postcode Lotteries Green Challange, en av världens största tävlingar inom hållbart entreprenörskap.

Koll på inkorgen minskar stressen

Minska stressen genom att få koll på jobbet. Och en central del i det är att hantera inkorgar rätt, menar teknikjournalisten Anders Thoresson. Här är hans råd.