Lilla Polhemspriset går till arbete om självkörande bilar

0
2173
Skulle du kunna tänka dig att åka i en självkörande bil? Foto: Getty images

Utvecklingen av självkörande bilar går fort och de semiautonoma bilarna testas för fullt ute på vägarna. Årets vinnare av Lilla Polhemspriset tar fram säkra körbanor som garanterar att bilen inte krockar med andra fordon och hinder.

Richard Bai och Karl Fredrik Erliksson, civilingenjörer i teknisk fysik från Lunds tekniska högskola, valde i sitt examensarbete att implementera en algoritm för självkörande bilar och är årets vinnare av Lilla Polhemspriset. Tillsammans får de dela på 50 000 kronor från Sveriges Ingenjörer.

Karl Fredrik Erliksson. Foto: Moa Alexandersson

Examensarbetet gjordes i samarbete med ett forskningslaboratorium i USA och gick ut på att studera, vidareutveckla och implementera en befintlig algoritm för att generera referensbanor för självkörande bilar. Algoritmen identifierar vilka områden runt en bil som är säkra att köra på. De säkra zonerna beräknas med hjälp av data från sensorer och analyseras i algoritmen för att planera säker körning.

– Om man ser vägen som ett rutnät av punkter kan vi räkna på att om vi styr bilen mot en specifik punkt så kommer den inte att lämna ett visst område. Därmed kan vi garantera att bilen inte krockar med andra fordon och hinder, säger Karl Fredrik Erliksson.

Lästips: vinnaren av Wimanska priset för bästa examensarbete på högskoleingenjörsutbildningen

Richard Bai. Foto: Martin Larsson

Många rörliga komponenter skapade utmaningar mellan teori och verklighet.

– Vi testade algoritmen på ett småskaligt fordon i labbmiljö som hade problem med LIDAR:n, alltså laserscannern, som mäter avståndet till andra bilar. Det var ett problem som gjorde att vi fick planera om vårt arbete, säger Richard Bai.

Självkörande bilar testas redan ute på vägarna, men processen mot att få dem att klara de utmaningar som dagens bilförare ställs inför är långt ifrån färdig.

Lilla Polhemspriset

Lilla Polhemspriset är Sveriges Ingenjörers årliga pris för bästa examensarbete på civilingenjörsutbildningen och delades för första gången ut 1990. Prissumman är 50 000 kronor.

– Att skapa en algoritm som helt klarar av stadstrafik är mycket svårt. Det handlar inte bara om att styra bilen rätt utan även att fatta beslut på ett korrekt sätt. Den etiska biten är en stor utmaning, säger Karl Fredrik Erliksson.

Skulle ni kunna tänka er att åka i en självkörande bil när de första modellerna släpps?
– Ja det skulle jag, det vore coolt och jag skulle känna mig trygg, säger Richard Bai.

– Hm, jag hade gärna velat testa, men jag litar inte på dem helt och hållet än. Jag tror inte att jag skulle kunna slappna av och sitta och titta åt ett annat håll, säger Karl Fredrik Erliksson.

Caroline Le Ridou

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Svenska ingenjörer får ansvar för underhåll av JAS-motorn

GKN Aerospace i Trollhättan får ansvar för service och underhåll för motorn till JAS 39E. Det meddelade Försvarsmakten förra veckan, ett beslut som möttes av stor glädje.

Den första ingenjören gjorde underverk i företaget

På Lundbergs Pressgjuteri i Vrigstad ökade omsättningen med 60 procent på tre år när företaget anställde sin första ingenjör Claes Adelin som teknisk säljare.

Här är avtalskraven för IT-ingenjörer och teknikkonsulter

Högre löner, ökad jämställdhet och tydligare reglering av arbetstiden är de viktigaste avtalskraven som Sveriges Ingenjörer ställer på IT&Telekomföretagen och Innovationsföretagen.
Positiv nyfiken engagerad

Är ni så positiva, nyfikna och engagerade som värdeorden säger?

Många företag och organisationer har värdeord och värdegrund. Men många missar att använda dem i praktiken.

Blandade känslor bland anställda när Ringhals stänger

Avvecklingen av Ringhals 1 och 2 kommer att pågå i många år framöver. "Det är en väldigt långsam process, på gott och ont" säger Akademikerföreningens ordförande på Ringhals.

Sverige kan tvingas lagstifta om minimilöner

Svenska fack och arbetsgivare är mycket kritiska och oroade för att den svenska modellen med kollektivavtal kan hotas om EU beslutar om lagstadgade minimilöner i alla medlemsländer.

”Dyslexi är inget hinder för att bli ingenjör”

Peter Rosén har dyslexi, men satsade ändå på att läsa till ingenjör. "I arbetslivet är de sociala förmågorna viktigare än om man kan läsa snabbt och stava rätt" konstaterar han. 
Volvo Cars huvudkontor och tramadolkapslar

Droger på Volvo speglar omvärlden

Under 2019 rapporterades det om droger på Volvo cars i Torslanda. "Det speglar vilken värld vi lever i", säger Akademikerföreningens ordförande Anna Margitin Blomberg.

Akademiker i kommuner och regioner kräver bättre villkor

Ökad jämställdhet och bättre villkor för chefer är några av kraven som AkademikerAlliansen ställer i avtalsrörelsen 2020.

Stick ut i jakten på nytt jobb

Som ingenjör kan det vara värt att lägga lite extra krut på att lyfta fram sina personliga förmågor i sin jobbansökan, tipsar Erica Sundberg på TRR.