Lilla Polhemspriset går till arbete om självkörande bilar

0
1579
Skulle du kunna tänka dig att åka i en självkörande bil? Foto: Getty images

Utvecklingen av självkörande bilar går fort och de semiautonoma bilarna testas för fullt ute på vägarna. Årets vinnare av Lilla Polhemspriset tar fram säkra körbanor som garanterar att bilen inte krockar med andra fordon och hinder.

Richard Bai och Karl Fredrik Erliksson, civilingenjörer i teknisk fysik från Lunds tekniska högskola, valde i sitt examensarbete att implementera en algoritm för självkörande bilar och är årets vinnare av Lilla Polhemspriset. Tillsammans får de dela på 50 000 kronor från Sveriges Ingenjörer.

Karl Fredrik Erliksson. Foto: Moa Alexandersson

Examensarbetet gjordes i samarbete med ett forskningslaboratorium i USA och gick ut på att studera, vidareutveckla och implementera en befintlig algoritm för att generera referensbanor för självkörande bilar. Algoritmen identifierar vilka områden runt en bil som är säkra att köra på. De säkra zonerna beräknas med hjälp av data från sensorer och analyseras i algoritmen för att planera säker körning.

– Om man ser vägen som ett rutnät av punkter kan vi räkna på att om vi styr bilen mot en specifik punkt så kommer den inte att lämna ett visst område. Därmed kan vi garantera att bilen inte krockar med andra fordon och hinder, säger Karl Fredrik Erliksson.

Lästips: vinnaren av Wimanska priset för bästa examensarbete på högskoleingenjörsutbildningen

Richard Bai. Foto: Martin Larsson

Många rörliga komponenter skapade utmaningar mellan teori och verklighet.

– Vi testade algoritmen på ett småskaligt fordon i labbmiljö som hade problem med LIDAR:n, alltså laserscannern, som mäter avståndet till andra bilar. Det var ett problem som gjorde att vi fick planera om vårt arbete, säger Richard Bai.

Självkörande bilar testas redan ute på vägarna, men processen mot att få dem att klara de utmaningar som dagens bilförare ställs inför är långt ifrån färdig.

Lilla Polhemspriset

Lilla Polhemspriset är Sveriges Ingenjörers årliga pris för bästa examensarbete på civilingenjörsutbildningen och delades för första gången ut 1990. Prissumman är 50 000 kronor.

– Att skapa en algoritm som helt klarar av stadstrafik är mycket svårt. Det handlar inte bara om att styra bilen rätt utan även att fatta beslut på ett korrekt sätt. Den etiska biten är en stor utmaning, säger Karl Fredrik Erliksson.

Skulle ni kunna tänka er att åka i en självkörande bil när de första modellerna släpps?
– Ja det skulle jag, det vore coolt och jag skulle känna mig trygg, säger Richard Bai.

– Hm, jag hade gärna velat testa, men jag litar inte på dem helt och hållet än. Jag tror inte att jag skulle kunna slappna av och sitta och titta åt ett annat håll, säger Karl Fredrik Erliksson.

Caroline Le Ridou

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Låt inte jobbet förstöra din söndag

De flesta drabbas någon gång av söndagsångest. Så kan du göra för att undvika den.
Ingenjörsfullmäktige 2019

Heta debatter på Ingenjörsfullmäktige

Det var få förslag som behandlades på årets Ingenjörsfullmäktige. Trots det blev det två heta debatter: om konfliktfonden och att vartannat fullmäktige skulle bli ett Ingenjörsråd.

Flexibilitet är bra men på ingenjörernas villkor

Tekniken gör det möjligt för många att arbeta var som helst och när som helst. Men det finns många risker med det gränslösa arbetet. Vem har ansvaret för att du inte bränner ut dig?

Trappa ner innan pensionen och få mer utrymme för reflektion

Gunnar Wikmark har inte ångrat beslutet att vara ledig en dag i veckan. Han har fått mer tid att fundera över vad han vill göra i framtiden och undersöka vilka möjligheter som finns.

Så här fungerar flexpension – och så länge räcker pengarna

Flexpension gör så att du kan gå ner i arbetstid några år innan pensionen utan att göra hål i plånboken. I räkneexemplet i artikeln ser du hur länge flexpensionen räcker.

Var tredje akademiker vågar inte föra fram kritik

Särskilt allvarlig är tystnadskulturen inom akademin, eftersom demokrati är beroende av forskare som vågar och kan granska samhällets makthavare.

Känner du dig som en bluff på jobbet?

Är du rädd för att bli avslöjad med att inte ha den kompetens som chefen och kollegorna tror? Det kallas bluffsyndromet och du är inte ensam. Läs vad du kan göra om du känner dig drabbad.

Pensionerad lärare mentor för studenter med funktionsnedsättning

Det var en slump som gjorde att tidigare Chalmers-läraren Lars Nordlund blev mentor för studenter med funktionsnedsättning. Men han är glad att han blev det.

Så många ingenjörer tar ut examen

Hur många tar examen från ingenjörsutbildningarna, egentligen? I slutet av 1970-talet låg det på ungefär 1 500 per år. Men hur har det sett ut sedan dess? Här är statistiken.

Södertälje kommun vässar ingenjörerna i projektledning

Omkring 50 ingenjörer i Södertälje kommun har avslutat den första delen i sin projektledarutbildning, början på en stor kompetenssatsning på ingenjörerna.